Antena 3 CNN Actualitate Social Turismul online ignoră milioane de clienți: site-urile inaccesibile îi lasă pe turiștii cu dizabilități pe dinafară

Turismul online ignoră milioane de clienți: site-urile inaccesibile îi lasă pe turiștii cu dizabilități pe dinafară

Anamaria Nedelcoff
5 minute de citit Publicat la 08:00 14 Apr 2025 Modificat la 08:00 14 Apr 2025
persoane cu dizabilitati
sursa foto: Getty Images

Agențiile de turism pierd milioane în venituri pentru că site-urile lor sunt aproape imposibil de utilizat de către persoanele cu dizabilități.

Accesibilitatea în mediul online a fost evaluată de două entități importante: WebAIM, o organizație nonprofit care urmărește îmbunătățirea experienței online pentru utilizatorii cu dizabilități, și AudioEye, o companie specializată în accesibilitate digitală, notează Euronews.

Ambele rapoarte indică faptul că site-urile din domeniul turismului se numără printre cele mai deficitare când vine vorba de accesibilitate.

Raportul „Million” al WebAIM, care a analizat accesibilitatea pe cele mai importante 1.000.000 de site-uri web, a constatat că site-urile de turism aveau, în medie, aproape 60 de erori pe pagina principală – o creștere de 17% față de anul trecut.

Indicele de Accesibilitate Digitală al AudioEye a identificat, de asemenea, numeroase probleme, cele mai frecvente fiind contrastul slab al culorilor, linkurile vagi și formularele inaccesibile.

Organizația Mondială a Sănătății afirmă că una din șase persoane la nivel global trăiește cu o formă de dizabilitate. Cel puțin 2,2 miliarde de oameni au deficiențe de vedere, iar aproape 400 de milioane se confruntă cu probleme severe de vedere. Se estimează că 43 de milioane de persoane sunt înregistrate ca fiind complet nevăzătoare.

„Având în vedere că aproximativ 20% din populație declară că are o dizabilitate, ignorarea barierelor de accesibilitate poate afecta negativ un segment important de potențiali clienți și vizitatori ai site-urilor,” explică Jared Smith, director executiv al WebAIM, pentru Euronews Travel.

S-au realizat numeroase studii privind valoarea economică a turismului destinat persoanelor cu dizabilități. În Regatul Unit, puterea de cumpărare a acestui segment, cunoscută sub denumirea de „purple pound”, este estimată să depășească 50 de miliarde de lire sterline (aproximativ 58 de miliarde de euro) în anul 2025.

„Accesibilitatea web nu este doar un lucru corect de făcut, ci este și impusă prin lege. Pentru că majoritatea site-urilor din domeniul turismului prezintă bariere semnificative de accesibilitate, utilizatorii cu dizabilități își vor petrece timpul și vor cheltui banii pe site-urile care au rezolvat aceste probleme,” subliniază Smith.

Cele mai bune și cele mai slabe site-uri de turism din punct de vedere al accesibilității

Booking.com este cel mai vizitat site de turism din lume, cu peste 500 de milioane de vizite lunare. Cu toate acestea, s-a clasat pe locul 712.074 din cele un milion de site-uri analizate, fiind de departe cel mai slab clasat dintre marile companii din industrie.

Booking.com nu a oferit niciun comentariu în urma solicitării.

Airbnb și Trip.com s-au situat aproximativ la mijlocul clasamentului, în timp ce Agoda a ocupat locul 377.532. Companiile din turism cu cele mai bune rezultate au fost Uber, aflată pe poziția peste 8.000, și Skyscanner, clasată pe locul 1.113.

În cazul majorității erorilor detectate, cea mai frecventă problemă a fost textul cu contrast scăzut, prezent pe 79,1% dintre paginile principale analizate. Lipsa „textului alternativ” la imagini – adică o scurtă descriere a conținutului vizual – a fost o deficiență identificată la mai mult de jumătate dintre site-uri.

Printre alte probleme frecvente se numără lipsa etichetelor pentru câmpurile din formulare, linkuri goale și butoane fără conținut, toate acestea îngreunând semnificativ navigarea pentru persoanele cu deficiențe de vedere.

Cercetările realizate de AudioEye au arătat că 41% dintre site-urile din domeniul turismului și ospitalității sunt dificil de utilizat pentru persoanele care navighează exclusiv cu tastatura, acestea întâmpinând dificultăți în a accesa informații sau a face rezervări.

Raportul mai arată că problemele legate de contrastul culorilor sunt cele mai frecvente în domeniul turismului și ospitalității, comparativ cu toate celelalte sectoare de afaceri.

Utilizatorii cu deficiențe de vedere spun că este aproape imposibil să facă rezervări online

Lucy Edwards și-a pierdut vederea la ochiul drept la vârsta de 11 ani, din cauza unei afecțiuni genetice. La 17 ani, și-a pierdut complet vederea. Astăzi, este o prezentatoare premiată, autoare și activistă pentru drepturile persoanelor cu dizabilități, dedicată promovării incluziunii în toate domeniile.

„Site-urile de turism sunt aproape întotdeauna inaccesibile. Imaginile nu sunt descrise în text, așa că mă bazez pe prieteni, familie sau soțul meu să-mi descrie peisajele frumoase” spune Lucy pentru Euronews Travel.

Dar nu este vorba doar de imaginile spectaculoase de vacanță pe care persoane ca Lucy nu le pot percepe. Problemele apar în momentul rezervării, atunci când site-urile nu sunt concepute pentru a fi citite accesibil.

„Foarte rar pot să-mi rezerv o vacanță singură. Mi-e mereu teamă că voi face o greșeală la rezervare, pentru că sunt atât de multe ferestre pop-up care îmi blochează cititorul de ecran.” mărturisește ea.

Cititoarele de ecran sunt programe software care transformă textul de pe ecranul unui computer în voce sau, în unele cazuri, în Braille. Este o tehnologie esențială pentru ca persoanele cu deficiențe de vedere sau dificultăți de învățare să poată accesa și interacționa cu conținutul digital.

„Site-urile web, în general, nu sunt gândite pentru utilizatorii de cititoare de ecran. Ca persoană nevăzătoare, mă simt frustrată în fiecare zi când încerc să navighez pe internet”, explică Lucy.

Legea privind accesibilitatea site-urilor web se schimbă

Actul European privind Accesibilitatea (EEA) va intra în vigoare pe 28 iunie anul acesta. Documentul stabilește standarde comune pentru toate statele membre ale Uniunii Europene, cu scopul de a elimina barierele și de a asigura participarea deplină a persoanelor cu dizabilități în societate.

Deși EEA se aplică mai multor domenii decât doar site-urilor web, un element esențial îl reprezintă obligativitatea ca toate site-urile care operează în UE să fie accesibile pentru toți utilizatorii. Orice companie care fie are sediul în UE, fie desfășoară activități comerciale în Uniune și are cel puțin 10 angajați și o cifră de afaceri de peste 2 milioane de euro va trebui să se conformeze.

Concret, legea impune ca site-urile să fie perceptibile, funcționale, ușor de înțeles și stabile pentru orice utilizator. Standardele minime sunt cele prevăzute în Ghidurile pentru Accesibilitatea Conținutului Web (Web Content Accessibility Guidelines – WCAG).

În cea mai simplă formă a aplicării sale, WCAG prevede: utilizarea unor fonturi lizibile și a unor scheme de culori cu contrast ridicat, navigare clară cu linkuri descriptive, text alternativ pentru toate imaginile, subtitrări pentru videoclipuri și accesibilitate prin tastatură pentru toate elementele interactive.

Companiile care nu respectă legea riscă amenzi, acțiuni în instanță, excluderea din proceduri de achiziții publice și daune de imagine.

„În general, experiența online m-a adus în pragul lacrimilor. Sunt norocoasă că am ajutor din partea celor care văd, dar nu ar trebui să fie nevoie de asta”, mărturisește Lucy pentru Euronews Travel.

Este clar că Uniunea Europeană îi dă dreptate și este pregătită să creeze consecințe serioase pentru companiile care ignoră accesibilitatea. Cum intrarea în vigoare a EEA este la doar câteva săptămâni distanță, este momentul ca firmele din turism să ridice ștacheta și să transforme planificarea, rezervarea și trăirea unei călătorii într-o experiență accesibilă pentru toată lumea.

Ştiri video recomandate
×

Fanatik

Antena Sport

Observator News

Parteneri
x close