Antena 3 CNN Politică Ilie Bolojan anunță pachetul doi de măsuri de austeritate: Numărul angajaților scade. Unii funcționari vor lucra la mai multe primării

Ilie Bolojan anunță pachetul doi de măsuri de austeritate: Numărul angajaților scade. Unii funcționari vor lucra la mai multe primării

Adrian Dumitru
8 minute de citit Publicat la 17:52 18 Iul 2025 Modificat la 23:43 18 Iul 2025
Ilie Bolojan anunță pachetul doi de măsuri de austeritate: Numărul angajaților scade. Unii funcționari vor lucra la mai multe primării Foto: Hepta

Despre reorganizarea unor entități din subordinea guvernului

Întrebare: Sunt șefi în subordinea guvernului care încasează mii de euro chiar dacă entitățile lor merg pe pierdere. Ați avut o discuție cu Radu Oprea să demareze o reorganizare și acolo?

Ilie Bolojan: La secretariatul general, reorganizarea va fi făcută până la sfârșitul lunii, dar toate instituțiile centrale vor fi auditate și pentru fiecare urmează să se propună o formulă de reorganizare dacă este cazul. 

Creșterea capacității financiare a UAT-urilor

În ce privește măsurile propuse pentru creșterea capacității financiare a UAT-urilor - toate se bazează pe principiul justeței și echității sociale. Este corect ca nu numai unii să plătească dările, taxele și impozitele și amenzile. Este incorect ca numai unii să plătească aceste taxe și impozite. La sfârșitul luni ianuarie să vedeți cozi, cetățeni care au acest simț civic și plătesc și alții nu plătesc de ani de zile. Se vor institui măsuri prin care alte venituri ale unei persoane domiciliate pe raza unui UAT să poată fi reținut la sursă, o parte, și aceste venituri, până la stingerea debitului, să fie virat direct în contul UAT. Nu primărie să umble prin tot felul de proceduri birocratice și atunci când există un venit, că este venit care se dă prin primărie, din acel venit să putem reține.

Vom propune ca suspendarea permisului de conducere să aibă loc în cazul în care amenzile nu sunt plătite în 90 de zile. Vom propune ca restituirea să aibă loc sub condiția achitării tuturor debitelor pe care le are cetățeanul posesor de permis, dacă există un debit scadent neachitat, permisul nu se restituie până la achitare. 

Achiziționarea de autoturisme - cumpărătorul va putea să-l înscrie pe numele lui când are toate datoriile plătite. Astăzi, conform legii, doar vânzătorul trebuie să atestefiscal.

Autorizațiile de construire vor putea fi date doar cetățenilor fără datorii, propunem niște mecanisme moderne de verificare pentru imobilele construite astfel încât primăria să aibă temei legal să identifice cu drone aceste imobile, să nu mai meargă inspectorii pe teren, nu e o problemă legată de dreptul de proprietate, e o metodă folosită și în alte state ale UE și aceste drone, astăzi, sunt capabile și să facă măsurători, pe baza lor se va deschide rol fiscal pentru cetățeanul care nu și-a declarat acestă construcție.

Vom propune ca primăriile să poată externaliza încasarea debitelor scadente prin firme de executare fiscală. O mențiune aici - cheltuielile cu executarea vor fi în sarcina debitorului. În ce privește sancțiunea contravențională, o propunere din partea autorităților locale este aceea de a modifica cuantumul ce poate fi achitat în primele 15 zile de la achitarea amenzii și anume, acela de a fi jumătate din cuantumul amenzii aplicate, nu jumătate din cuantumul amenzii posibile. 

Nu în ultimul rând, o măsură de transperanță și corectitudine se referă la modificarea codului de procedură fiscală care astăzi spune că sunt informații de secret fiscal datele de identificare a contribuabilului, natura și cuantumul obligațiilor și multe alte astfel d noțiuni. Vom propune eliminarea de la secretul fiscal, natura datoriilor, adică dacă ele provin din impozite, din amenzi contravenționale și, evident, cuantumul acestor debite, în așa fel încât autoritățile să poată publica pe site aceste informații care să devină publice pentru o transparență totală de care avem nevoie.

Ce se întâmplă cu jocurile de noroc

Cseke: Vom propune o simplificare a propunerilor de descentralizare încât să existe posibilitatea să predăm atribuții de la centru în teritoriu, împreună cu resursele financiare aferente și, unde este cazul, și cu imobilele care însoțesc aceste atribuții. O măsură specifică este referitoare la descentralizarea organizării activității jocurilor de noroc în așa fel încât primăria să aibă dreptul de a decide dacă autorizează, își dorește sau nu efectuarea acestei activități de jocuri de noroc. De asemenea, autoritatea locală poate decide, în cazul în care răspunsul e afirmativ, amplasarea în anumite zone, pe anumite străzi pe care le identifică după nevoia și interesul local. Pot să decidă și instituirea unei taxe speciale anuale care se va plăti de către operatorul licențiat de jocuri de noroc. Conform procedurii, în 30 de zile de la notificarea operatorului, autoritatea va putea decide, va da un acord sau un refuz. În ce privește activitățile din prezent, va fi instituit un termen de șase luni de zile. În aceste luni, cei care desfășoară activități, vor cere acceptul autorităților. Dacă el există, vor continua, dacă nu, atunci activitatea nu se va desfășura. E o măsură de descentralizare, e o măsură prin care comunitatea poate să decidă, dacă are un interes.

Proiecte europene

Vă informez că am finalizat o analiză a modului în care gestionăm investiții și constatând că suntem în situația în care e nevoei pe asigurarea finanțării pentru proiectele europene, PNRR cu prioritate, fondurile de coeziune pe locul doi, suntem în situația î ncare nu mai putem asigura toate finanțările pentru proiectele asigurate din buget. Un program important pentru autoritățile locale este Anghel Saligny și am decis să prioritizăm aceste investiții în așa fel încât să continue să fie finanțate proiectele avansate, iar cele care nu sunt avansate, să nu le mai asigurăm, cel puțin în lunile următoare, urmând ca până la finalul anului să definitiviăm prioritizarea în funcție de domeniu, de importanța lor, de maturitatea proiectelor, în așa fel încât de anul viitor să avem finalizate proiectele de investiții.

Personalul din primării se reduce și vor fi funcționari care deservesc mai multe primării

O altă măsură importantă este posibilitatea ca un funcționar public să aibă norma împărțită între 2-3 primării. Gândiți-vă că și în sectorul privat sunt IT-iști care deservesc mai multe companii. La o primăriie mică, colaborarea e foarte importantă și mă gândesc că un contabil poate să rezolve o jumătate de normă, jumătate la alta. Un secretar, dacă nu are un volum mare de hotărâri poate să acopere fără probleme două primării.

Mă gândesc la zona de urbanism unde nu e un volum atât de mare cât să acopere o singură primărie cu normă întreagă. Mă gândesc și la alte componente, inclusiv partajarea unor servicii - unele primării au firme proprii de curățenie, și-au cumpărat tractoare decât ca primăria vecină să cumpere un serviciu la un preț mult mai mare de tundere a șanțurilor, o primărie cu o astfel de dotare poate să împrumute și poate să perceapă o sumă mult mai mică sau pot să o facă în comun. Gândiți-vă, de exemplu, că sunt situații în care nu mai avem biblioteci în mediul rural și nu văd nicio problemă ca un bibliotecar să poată lucra la două primării pentru că un bibliotecar la o comună mică nu se justifică cu normă întreagă și nu e de mirare că multe comune nu mai au biblioteci.

Gradul de colectare al impozitelor

Această prevedere a fost amânată deși e în codul finanțelor publice locale. Această amânare a avut și componente obiective dar și grijă de a nu deranja aleșii locali. Componenta obiectivă era legată de capacitaea unui primar de a strânge taxe și impozite, iar acest pachet va face în așa fel încât să existe eficiență, de a asuma responsabilități în așa fel încât să poți să soliciți sume de compensare dacă ți-ai făcut și tu datoria. În condițiile în care nu se vor realiza indicatorii, și sumele de la guvern se vor repartiza proporțional

Bolojan: Grila de salarizare se schimbă

 O altă măsură importantă este stabilirea unei grile de salarizare. Astăzi, fiecare Consiliul Local are competența de a stabili atât organigrama, dar și nivelul de salarizare, trebuind la grilă să respecte o condiție importantă - să nu depășească salariul viceprimarului. În multe localități, grila este dusă la maxim, foarte aproape de salariul viceprimarului. În condițiile în care avem 25% din localitățile din ROmânia, e vorba în principal de primării de comune care nu-și acoperă din veniturile propriii nici salariile angajaților respectiv. Prin urmare, stabilirea unei grile pe care nu o vor putea depăși dar vor putea să o coboare, e o decizie corectă, având în vedere faptul că Guvernul României finanțează cu sume importantă și atunci dacă cea mai mare parte a sumelor vin de la guvern, atunci e important să existe o standardizare. Celelalte autorități locale își vor putea stabili grila și organigrama.

Ilie Bolojan prezintă măsurile

Urmează cele trei blocuri importante - educația, sănătatea, ordinea publică și apoi administrația centrală. Azi vă prezentăm principalele propuneri pe care, începând de săptămâna viitoare, le vom discuta în așa fel încât să avem pachetul finalizat până la sfârșitul lunii. Administrația locală e foarte importantă pentru că administrația locală nu se schimbă doar de la București.

O direcție importantă e să avem mai multă eficiență și responsabilitate. A doua e să întărim capacitatea administrativă în așa fel încât primăriile să fie factor de dezvoltare. Iar a treia componentă țină de simplificare și digitalizare în așa fel încât să avem o administrație care are decizia cât mai aproape de cetățeană, dar funcționează simplificat și digitalizat.

Una dintre măsuri e legată de plafonarea numărului de angajați, de stabilirea unui număr maxim pentru fiecare localitate la nivel național. Pentru primării indicatorul principal va fi numărul de locuitori, iar pentru Consiliile Județene pot fi indicatori rafinați, nu doar locuitori, pot fi numărul de unități administrative sau dacă are un spital în subordine sau nu. 

Vom avea un număr maxim de angajați ai primăriilor din România și un număr maxim de angajați pentru CJ. Astăzi avem situații în care avem primării cu puțini angajați care funcționează bine și avem primării cu populație asemănătoare și număr mare de angajați unde nu se vede niciun plus de calitate. Avem CJ cu un număr de aproximativ 100 de angajați și CJ mai mici care au un număr de peste 200 de angajați și nu s-a constat că la cele cu număr redus sunt disfuncționalități. Pe cale de consecință, modul în care va fi stabilit va face acolo unde e supradimensioant să fie redus și acolo unde e deja redus, măsura nu-i va afecta, dimpotrivă, pentru că au avut organigrame blocate, le va permite să-și stabilească așa cum doresc.

A doua măsură este limitarea numărului de polițiști locali în sensul în care norma astăzi stabilită de un polițist local la o mie de locuitori. Și aici avem situații în care suntem la extreme, avem orașe care au un polițist la 2000 de locuitori și alte orașe de dimensiuni asemănătoare care au un număr de polițiști care depășește limita legală - Buzău, de exemplu - și nu reușesc să-i aducă sub limita legală din cauza proceselor. Nu s-a constatat infracționalitate mai mare sau probleme de curățenie în orașe cu mai puțin sau în orașe cu personal supradimensionat lucrurile să fie total diferite.

 

Citește mai multe din Politică
» Citește mai multe din Politică
TOP articole