Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) acuză, într-o scrisoare formulată către premierul Ilie Bolojan, că proiectul de impozitare auto reprezintă o abordare netransparentă și riscantă, care ridică serioase semne de întrebare privind corectitudinea și impactul acestui act legislativ.
Experţii în domeniu reproșează că actuala formulă de calcul a impozitului auto nu descurajează circulația mașinilor vechi și poluante și ignoră emisiile reale de CO2, adică exact criteriile care contează cel mai mult la nivel european.
Principalele probleme pe care le semnalează APIA:
"Criterii incomplete și învechite – impozitul se calculează exclusiv pe baza cilindreei și a încadrării într-o normă Euro, ignorând complet factorul relevant al emisiilor de CO₂.
Diferențe insuficiente între vehicule vechi și noi – grila nu descurajează menținerea sau importul de mașini vechi și poluante, ba chiar le favorizează, întrucât un vehicul Euro 6 nou este impozitat identic cu unul de zece ani.
Impact bugetar limitat – în forma actuală, sistemul nu aduce venituri consistente la bugetul de stat și, prin încurajarea pieței autoturismelor vechi – de cele mai multe ori nefiscalizate – generează pierderi suplimentare din TVA, contribuții sociale și alte taxe conexe.
Ignorarea propunerilor APIA – soluția transmisă de noi, aliniată la bune practici europene și bazată pe principiul „poluatorul plătește”, nu a fost nici măcar luată în considerare pentru o discuție preliminară".
În continuare, APIA consideră că sunt diferențe prea mici între poluanți și nepoluanți. Din grila proiectului, diferența dintre Non Euro/E0–E3 și Euro 6 este, per 200 cm³, de doar 18,2% (≤1600), 18,3% (1601–2000), 18,5% (2001–2600), 21,0% (2601–3000) si 10,0% (>3001). Această amplitudine redusă nu transmite un semnal de cost suficient pentru reînnoirea parcului auto și nu descurajează ferm menținerea / achiziția vehiculelor vechi și poluante.
Normele Euro nu sunt echivalente cu nivelurile de emisii de CO₂
Apoi, APIA mai transmite că "normele Euro nu sunt echivalente cu nivelurile de emisii de CO₂. Normele Euro au fost introduse începând cu anul 1992 (Euro 1) și au evoluat prin etape succesive – Euro 2, Euro 3, Euro 4, Euro 5 (cu sub-etapele 5a și 5b), Euro 6 (cu sub-etapele 6b, 6c, 6d-TEMP, 6d și 6e) – până la actuala discuție privind Euro 7, planificată pentru 2027. Toate aceste norme stabilesc limite pentru poluanți precum oxizii de azot, particulele, monoxidul de carbon sau hidrocarburile, având ca obiectiv reducerea poluării locale din orașe și impactul direct asupra sănătății".
Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile susţine că "o mașină Euro 6 de un an plătește același impozit ca una de zece ani. Diferențele de taxare între un vehicul Euro 6 și unul Euro 4 sunt minore și nu reflectă diferențele reale de performanță și de impact asupra mediului. În același timp, autoturismele mai vechi de zece ani, responsabile pentru cea mai mare parte a poluării și a consumului ridicat, sunt impozitate prea puțin pentru a descuraja menținerea sau achiziționarea acestora".
APIA spune că propunerea e greșită și incompletă
Asociaţia i-a transmis lui Ilie Bolojan că "actuala propunere este greșită și incompletă. Ea nu reflectă realitatea tehnologică, nu este corelată cu obiectivele de reducere a emisiilor de CO₂ și nu încurajează tranziția către un transport mai curat și mai eficient". De asemenea, ei doresc reanalizarea formulei şi integrarea "într-un viitor mecanism de impozitare criterii relevante, precum emisiile de CO₂, vechimea vehiculului și nivelul real de poluare, alături de cilindree și norma Euro".
Noua formulă de calcul propusă pentru impozitul auto:
Pentru a afla care e concret impozitul, se împarte capacitatea cilindrică a maşinii la 200, iar rezultatul se înmulţeşte cu suma din grilă.
Grila de calcul: Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 1.601 cm3 şi 2.000 cm3 inclusiv:
- Noneuro, E0-E3: 29,7 lei
- E4: 28,5 lei
- E5: 26,7 lei
- E6: 25,1 lei
- Hibride: 24,6 lei
Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 2.001 cm3 şi 2.600 cm3 inclusiv:
- Noneuro, E0-E3: 92,2 lei
- E4: 88,6 lei E5: 82,8 lei
- E6: 77,8 lei
- Hibride: 76,3 lei
Experţii în domeniu reproșează că actuala formulă de calcul a impozitului auto nu descurajează circulația mașinilor vechi. Sursa foto: captură comunicat APIA