Antena 3 CNN Externe Mapamond Prima țară din Europa care introduce robotaxiurile Volkswagen

Prima țară din Europa care introduce robotaxiurile Volkswagen

Laura Dinu
2 minute de citit Publicat la 16:00 12 Iul 2025 Modificat la 16:00 12 Iul 2025
VW are deja și un partener de top: Uber, care intenționează să achiziționeze până la 10.000 de unități în următorii 10 ani. Foto: Profimedia Images

Volkswagen a anunțat că din 2026 va lansa în premieră în Europa o flotă de robotaxiuri autonome, modelul electric ID. Buzz AD, sperând astfel să întreacă Tesla în cursa pentru viitorul transportului fără șofer, scrie dw.com.

Noua dubă electrică autonomă de la VW a fost prezentată oficial la Hamburg pe 17 iunie și va circula inițial în Hamburg și Los Angeles, urmând să fie extinsă și în alte orașe. Modelul este certificat pentru nivelul 4 de autonomie, ceea ce înseamnă că mașina se conduce singură, fără ca un șofer uman să fie necesar.

„Nu este o producție de test, ci una în masă. Vom fabrica peste 10.000 de vehicule la uzina VW din Hanovra,” a declarat Christian Senger, membru în conducerea diviziei de vehicule comerciale VW.

VW are deja și un partener de top: Uber, care intenționează să achiziționeze până la 10.000 de unități ID. Buzz AD în următorii 10 ani, în special pentru piața din SUA.

Tesla, luată prin surprindere

Volkswagen a reușit să o ia înaintea Tesla, care deși a promis un robotaxi derivat din SUV-ul Model Y, nu a oferit o dată clară de lansare. Elon Musk a declarat că testele vor începe timid în Austin, Texas, cu doar 10–20 de vehicule. Obiectivul său este însă ambițios: 1.000 de robotaxiuri Tesla până la finalul anului și „sute de mii” până în 2026. Deocamdată, însă, promisiunile sunt în avans față de realitate.

În fruntea cursei: Google și China

Cu toate acestea, adevăratul lider global rămâne Waymo, subsidiara Google. Mașinile autonome Waymo efectuează deja peste 250.000 de curse plătite săptămânal în mai multe orașe din SUA. Flota este formată în mare parte din vehicule electrice Jaguar modificate, iar compania plănuiește să-și dubleze numărul de vehicule până în 2026.

China este și ea pe val: Baidu a operat peste 1,4 milioane de curse cu robotaxiurile Apollo Go doar în primul trimestru al acestui an. Alte companii precum Pony.ai sau WeRide își extind rapid flotele, iar estimările Goldman Sachs sugerează că până în 2030 vor exista peste 500.000 de robotaxiuri în cel puțin 10 orașe chineze. În China, întrebarea nu mai este „dacă” ci „cum monetizăm” acest val tehnologic.

VW vizează flotele, nu clienții individuali

Volkswagen nu se adresează publicului larg cu ID. Buzz AD, ci operatorilor de flote și companiilor de transport. Pachetul va include nu doar vehiculele, ci și soluții software integrate, aplicații de rezervare, sisteme de mentenanță și administrare a flotelor.

În Germania, VW a încheiat deja parteneriate cu asociațiile de transport din Hamburg și Berlin, iar compania speră ca până la finalul lui 2026 să obțină aprobarea oficială pentru operarea complet autonomă (fără șofer de siguranță) în UE și SUA.

Transportul autonom, o miză strategică – dar nu (încă) profitabilă

Chiar dacă VW investește masiv, oficialii companiei admit că nu se așteaptă la profit pe termen scurt. Dar pe termen lung, conducerea consideră că șofatul autonom este o piață de miliarde, cu potențial de a deveni mai profitabilă decât producția auto clasică.

„Aceasta este șansa noastră de a construi viitorul pentru Grupul VW,” spune Christian Senger.

Prețuri mari, nevoie de sprijin public

Costul unei dube autonome ID. Buzz AD va fi de ordinul sutelor de mii de euro, spun reprezentanții VW. Asociația germană a companiilor de transport (VDV) cere un plan național de finanțare și sprijin public, estimând că este nevoie de 3 miliarde de euro doar pentru a face tranziția de la testare la operare standard.

Citește mai multe din Mapamond
» Citește mai multe din Mapamond
TOP articole