Antena 3 CNN Economic Biz News Business Armele gigantului AXA pentru Romania: investitie de 20 mil. euro doar in primul an, un sef care a croit piata locala de asigurari de viata, un model de business nou, iar din meniu “nu sunt excluse achizitiile”

Armele gigantului AXA pentru Romania: investitie de 20 mil. euro doar in primul an, un sef care a croit piata locala de asigurari de viata, un model de business nou, iar din meniu “nu sunt excluse achizitiile”

Armele gigantului AXA pentru Romania: investitie de 20 mil. euro doar in primul an, un sef care a croit piata locala de asigurari de viata, un model de business nou, iar din meniu “nu sunt excluse achizitiile”
de Adrian Mirsanu    |    27 Oct 2011   •   21:24


Gigantul AXA, unul dintre liderii globali in industria asigurarilor, este intr-o faza de extindere rapida a businessului sau in Romania, dupa ce a pus piciorul pe piata in toamna anului trecut prin achizitia unei companii mici de asigurari de viata.
 
De atunci, campania francezilor este dirijata de Violeta Ciurel, de numele careia se leaga atat dobandirea pozitiei de lider de catre ING in asigurarile de viata in urma cu mai bine de un deceniu, cat si in buna parte, crearea aproape de la zero a acestui segment de business in Romania. Violeta Ciurel, considerata unul dintre cei mai puternici executivi din mediul de afaceri din Romania, are mandatul de a face loc AXA in varful pietei locale, in conditiile unei competitii puternice si a unei ierarhii clare in acest moment. Din conducerea AXA Life Insurance, subsidiara gigantului francez in Romania, mai fac parte David dos Reis, care ocupa pozitia de vicepresedinte si CFO, respectiv Dan Buta, membru in board si director de distributie.
 
Intrebata daca dincolo de planurile de extindere organica a retelei de locatii AXA in Romania, mai este loc si de achizitii, sefa AXA Life Insurance a raspuns: “Nu, nu sunt excluse. Dar nu exista nimic cert, nimic pe masa…AXA este interesata sa achizitioneze in continuare daca este ceva interesant si pe segmentul de viata si pe segmentul de non life, deoarece in perspectiva doreste sa fie un jucator mare pe piata romaneasca pe toate componentele de business, de asigurari si, poate,in perspectiva si altele”.
Presedintele AXA Romania neaga vehement existenta vreunui interes privind achizitia Astra Asigurari, liderul pietei de asigurari controlat de catre omul de afaceri Dan Adamescu, sau a activelor scoase la vanzare de Aviva in mai multe tari in regiune, inclusiv in Romania. “Mi se par afirmatii iresponsabile si lipsite de temei”.
In opinia Violetei Ciurel, vor avea loc miscari in perioada urmatoare in stratul companiilor mici, unde unele vor intra in insolventa, altele vor fi preluate sau vor intra in procese de fuziune.
 
Dupa achizitia Omniasig Life, grupul francez a sters pur si simplu de pe piata numele fostei subsidiare a austriecilor, si sub brandul AXA a trecut la o constructie rapida a unei retele de locatii, care trebuie sa ajunga in urmatorii doi ani la 100 de locatii. In primul an in Romania, AXA a investit deja 20 mil. euro, suma care include costul achizitiei Omniasig Life, dar si cele legate de extinderea retelei si dezvoltarea businessului pana in acest moment.
Trecerea pe profit a businessului AXA din Romania este estimata sa se incadreze in trendul industriei de profil, in care in aproximativ sapte ani un greenfield de talie medie ajunge pe plus.
Planul de extindere este defalcat pe ani: astfel in acest an, AXA urmeaza sa ajunga la 25 de locatii operate in acest mod, alte 30 – 35 fiind programate sa fie deschise in 2012, iar restul -pana la 100 de unitati in 2013.
 
AXA testeaza piata cu un model nou de business, bazat pe locatii mai mici, stradale, de tip “front office” comparativ cu cele clasice de tip “back office”, mizand pe echipe de consultanti mai reduse, dar care sunt stimulate sa isi atinga targeturi de vanzari la nivel de echipa, in timp ce standardul in piata este acum orientat catre performantele individuale.
 
Momentul in care grupul francez isi desfasoara in piata fortele de vanzari este marcat de regruparile din portofoliile locale de operatiuni ale Generali, respectiv Vienna Insurance Group. Austriecii au decis sa fuzioneze BCR Asigurari de Viata cu Omniasig si sa pastreze doar brandul Omniasig, dar nu se ating de Asirom. VIG a ajuns la un capital investit in Romania de circa o jumatate de miliard de euro, cu achizitii si dezvoltarea ulterioara a portofoliului sau local.
Generali Asigurari si Ardaf au fuzionat si ele, primind luna trecuta avizul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, iar acum compania Generali Romania, rezultata din fuziunea celor doua entitati, trece sub comanda lui Adrian Marin, noul CEO al Generali Romania.
Pozitia de lider pe piata de asigurari de viata este detinuta de catre ING Asigurari de Viata. Piata asigurarilor de viata este asteptata sa creasca in acest an cu maxim 5% fata de 2010, cand valoarea primelor brute subscrise era de circa 1,66 mld. lei (394 mil. euro), ceea ce ar insemna depasirea pragului de 400 mil. euro in 2011. Un canal important al pietei ca evolutie in ultimii ani este bancassurance – adica distributia de polite de asigurari prin banci.
 
“Piata va mai creste, dar cresterea va fi foarte scazuta, mai mult pe asigurari de viata – probabil in jurul a 3%, iar pe segmentul asigurarilor generale estimez in cel mai bun caz o stagnare”, estimeaza sefa AXA Romania. Ea precizeaza ca o crestere a primelor in cazul asigurarilor de viata nu inseamna neaparat o crestere reala a pietei, ci mai degraba o revenire.
In acest moment, batalia companiilor de asigurari de viata se duce pe un segment de circa 2 milioane de clienti, care reprezinta aproximativ 10% din populatia Romaniei.
 
Potentialul de dezvoltare al pietei este subliniat si de alti indicatori: astfel, in Romania sub 3% din veniturile nete personale sunt cheltuite pe asigurari, in timp ce media la nivelul Uniunii Europene trece de 7%, iar volumul de prime brute subscrise in timp ce in Romania este de circa 100 de euro per locuitor, in Europa Centrala si de Este trece de dublu, in Europa de Vest ajunge la 2.110 euro per locuitor, media UE fiind la 1.350 euro per locuitor.
Mai mult, daca in Romania ponderea asigurarilor de viata in primele totale de asigurari este de 20%, la nivelul UE aceasta ajunge la 60%. Diferenta se explica, potrivit VioleteI Ciurel, si prin stimulentele fiscal existente in alte state, dar si fenomenelor associate crizei economice respectiv reducerea creditarii, scaderea nivelurilor veniturilor si incertitudinea privind siguranta financiara sau cresterea somajului, dar si a pierderilor provenite din asigurarile cu componenta investitionala, respectiv reducerea increderii in produsele de asigurare de viata.
 
“Recuperarea decalajului fata de regiune trebuie privit ca un obiectiv pe termen lung, cu atat mai mult cu cat atingerea acestuia nu este datorata exclusiv initiativelor si suportului CSA. Nivelul de trai al populatiei si gradul de crestere economica, alaturi de cresterea nivelului educatiei financiare sunt factori care vor determina si in viitor ritmul in care acest decalaj ar putea fi recuperat. Deductibilitatea fiscala a primelor platite pentru politele de asigurare de viata, acordarea de facilitati fiscale reale care sa stimuleze asigurarile de viata - asa cum ofera majoritatea tarilor dezvoltate din regiune - ar duce desigur la o crestere mult mai rapida a acestui sector, economia tarii beneficiind in acelasi timp de investitii suplimentare, estimate la peste 900 mil. euro pana in 2015”, afirma sefa operatiunilor locale ale AXA.
Grupul francez a tatonat intrarea pe piata din Romania mai multa vreme inainte de achizitia facuta in 2010. Astfel, AXA a depus o oferta angajanta si in 2008 pentru preluarea Asiban, tranzactie adjudecata in final de catre un alt gigant francez Groupama pentru aproximativ 350 mil. euro, stabilind un record pentru piata romaneasca in ceea ce priveste vanzarea unei companii de asigurari.
 
Gigantul AXA activeaza sub acest nume in industria globala de asigurari din 1985, insa originile acestui grup merg pana in 1817. Grupul francez a raportat pentru 2010 venituri de 91 mld. euro, cu un personal de circa 214.000, un portofoliu de aproximativ 95 de milioane de clienti si operatiuni in 61 de tari.
Grupul francez are trei linii principale de business: asigurari de viata si pensii private (52% din businessul pe 2010), asigurari de tip property & casualty care acopera gama de produse destinate locuintelor, masinilor, asigurari profesionale etc (42% pondere in business), respectiv administrare active (6% din venituri).
Cea mai mare banca franceza BNP Paribas detine 5,2% din actiunile AXA, in timp ce angajatii si agentii controleaza un pachet de circa 6,5%, iar Mutuelles AXA detine 13,9%. Investitorii nord – americani au controlul a peste 18% din actiunile AXA, in timp ce rezidentii din Franta detin 16,5%, iar cei din Marea Britanie si Irlanda au un pachet de 11,1%. Valoarea bursiera a AXA este de 28,9 mld. euro pe piata Euronext.
 
 
CITESTE INTERVIUL INTEGRAL CU VIOLETA CIUREL, PRESEDINTE & CEO AXA LIFE INSURANCE






×
Parteneri
Cum va fi vremea în vacanța de Paște și când scăpăm de frig
x close