Decizie a OMC ce ar putea deschide piaţa Chinei pentru companiile americane

13 Aug 2009   •   16:31
Decizie a OMC ce ar putea deschide piaţa Chinei pentru companiile americane
schimburi comerciale

Organizaţia Mondială a Comerţului a susţinut SUA într-o luptă comercială cu China, printr-o decizie ce ar putea slăbi controlul strict şi deschide piaţa pentru companiile americane, producătoare de DVD, cărţi sau altele.

Decizia este total opusă politicii Beijingului de a forţa producătorii de media din SUA de a canaliza afacerilor lor prin companii deţinute de stat. Totuşi, aceasta nu se va traduce prin venituri imediate pentru Hollywood sau Silicon Valley, şi ar putea fi nevoie de sancţiuni, sau de ameninţarea cu acestea, pentru ca China să fie forţată să uşureze accesul companiilor americane pe cea mai mare piaţă.
Cu toate acestea, reprezentantul SUA, Ron Kirk, aprecia că decizia va ajuta la ?echilibrarea terenului pentru companiile americane care vor să distribuie produse de divertisment de înaltă calitate în China. Este o victorie clară. Credem că aceast va deschide calea spre un comerţ mai liber între China şi America."
Cazul ar putea avea ramificaţii mondială dacă creează un precedent pentru cum controlează China companii şi servicii străine.
Restricţiile rigide ale acestui stat au deranjat puterile occidentale, care s-au plâns că creşterea rapidă a Chinei ca putere comercială este influenţată parţial de politicile neconcurenţiale ce încurajează vânzarea de bunuri chineze în străinătate, în timp ce limitează cantitatea de produse străine pe piaţa internă.
Deşi decizia este un pas înainte, companiile americane apreciază că este necesară o combatere mai bună a pirateriei pentru a se vedea un anume impact.

Decizia OMC vine în momentul în care preşedintele Barack Obama este presat să aibă o abordare mai dură a schimburilor comerciale cu China, pe care democraţii din Congres o acuză de deficitul comercial uriaş al ţării şi şomajul în creştere.

Raportul Organizaţiei pleacă de la plângerea unor companii precum EMI, Sony Music Entertainment, editurile McGraw Hill şi Simon & Schuster sau studiouri de la Hollywood, care s-au plâns că legile discriminatorii ale Chinei le costă zeci de milioane în pierderi.

Când China a aderat la OMC în 2001 s-a angajat să permită drepturi comerciale egale companiile străine şi locale ce operează în China.
Antena3.ro

Parteneri
x close