Privatizarea CFR Marfă a fost făcută după şablonul Oltchimului. "Telenovela" a fost înlesnită de bâlbele Ministerului Transporturilor

de O.P.    |    15 Oct 2013   •   05:38

Privatizarea CFR Marfă a urmat exemplul Oltchim. Condiţiile impuse de Ministerul Transporturilor şi numeroasele bâlbe au făcut ca vânzarea companiei să devină o adevărată telenovelă.

Grupul Feroviar Român şi Ministerul Transporturilor îşi pasează acum responsabilitatea pentru eşuarea unuia dintre angajamentele pe care România şi le-a asumat în faţa FMI.

CFR Marfă a fost scoasă la vânzare în luna aprilie, iar autorităţile se lăudau că de privatizare sunt interesate peste 10 companii.

Însă doar trei societăţi s-au înscris la licitaţie: Grupul Feroviar Român, parte a Grampet, companie controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, asocierea dintre societatea românească Transferoviar Group şi fondul austriac de investiţii Donau-Finantz şi OmniTRAX, unul dintre cei mai importanţi operatori feroviari nord-americani.

Niciuna dintre aceste companii nu s-a calificat însă. Iar procedura de licitaţie s-a reluat. Aceleaşi trei companii s-au înscris în cursă iar toate documentele au fost în regulă.

Dar asta numai pentru că între timp, Ministerul Transporturilor a modificat condiţiile de participare. Nivelul cifrei de afaceri impuse a fost redus de 5 ori. De la 100 milioane de euro la numai 20. Preţul de pornire a rămas acelaşi ca la prima încercare: 180 de milioane de euro pentru 51 la sută din acţiunile CFR Marfă.

Şi tocmai când lucrurile păreau să meargă bine, compania OmniTRAX a fost descalificată. Ulterior asocierea Transferoviar Grup - Donau-Finanz s-a retras din competiţie.GFR a fost declarat câştigător în iunie.

Oferta Grupului Feroviar Român presupune plata a 202 milioane de uro pentru jumătate plus unu din acţiunile CFR Marfă. A virat până acum în conturile statului 30 de milioane de euro.  Restul de bani, adică 172 de milioane de euro ar fi trebuit să fie transferaţi statului până ieri.

Şi acest lucru pentru că Executivul aprobase o Hotărâre de Guvern în august prin care impunea cumpărătorului să plătească toţi bani în termen de 60 de zile, chiar dacă avizul Consiliului Concurenţei nu era obţinut. În schimb, Grupul Feroviar Român a anunţat încă de la semnarea contractului că va plăti integral doar după avizul Consiliului Concurenţei, cum este prevede legislaţia europeană.

Aşa se face că devreme ce avizul Consiliului nu a venit până acum, iar Ministerul Transporturilor şi Guvernul au ţinut cu dinţii de termenul de 14 octombrie, privatizarea a eşuat. Cel mai probabil, procesul urmând să fie reluat.

ExitPOLL
Parteneri
x close