Promisiunile peste promisiuni, ceremonii electorale regizate şi un ordin de începere emis pentru 1 septembrie 2023. Acestea sunt singurele lucruri certe legate de metroul din Cluj, pentru că în realitate, acesta nu are nici finanţare asigurată, nici autorizaţie de construire. Cel puţin aşa susţin cei de la Asociaţia Pro Infrastructură, care spun că şansele să vedem în curând metrou la Cluj-Napoca sunt inexistente.
Lansat cu mare fast înainte de alegeri, metroul se dovedește a fi mai greu de pus în practică, față de cum arăta pe hârtie. Aparatura specială de săpare a tunelurilor ar urma să intre în subteran anul acesta, mai ales că Emil Boc a anunţat că, în curând, se vor începe lucrările de pregătire.
"Pe 24 iulie încep lucrările pregătitoare prin execuția grinzilor de ghidaj, iar pe 11 august debutează execuția pereților mulați, adică începe construcția puțului de lansare a TBM-urilor", a spus Emil Boc, primarul din Cluj.
Doar că, până la punerea lor în funcţiune mai trebuie îndeplinite câteva condiţii.
"Cred că domnul Boc se gândește la vreo cărtiță naturală, în carne și oase, că alea mecanice nu o să intre în august în pământ, că-s dezasamblate. Nu au nici curent, nu s-au băgat în priză, nu au proiect pentru racordare la curent și la apă", a spus Ionuţ Ciurea, directorul executiv al Asociaţiei Pro Infrastructură.
Ordinul de începere a construcţilor a fost dat pe 1 septembrie 2023. De atunci şi până acum, însă, mare lucru nu s-a întâmplat în zona şantierelor.
Înaintarea lentă a proiectului este acuzată de o serie de lipsuri, printre care şi mai multe avize fără de care nu se poate începe construcţia.
"Autorizația de construire nu e emisă, proiectarea nu e gata, proiectul tehnic nu e finalizat, nu e aprobat, nu avem ce autorizație de construire să dăm. Ca să ajungem ca Ministerul Transporturilor să emită autorizația de construire, trebuie să se întâmple multe alte lucruri înainte", a explicat Ciurea.
Şantierul nu se poate deschide, deşi primarul Clujului continuă să dea asigurări că totul merge conform planului.
"Contract de finanțare există, progres ritmic există, termene asumate există. 35 de avize, vă dați seama ce înseamnă asta, să muncești și să le poți obține", spune Boc.
"Metroul Cluj nu a avut probleme cu finanțarea, ci are probleme de finanțare. Studiul de fezabilitate pe baza căruia s-a semnat și licitat contractul are goluri majore. Supraveghetorul pe acest contract este același cu proiectantul care a realizat studiul de fezabilitate — e normal că o să și-l apere", spune Ciurea.
Localnicii spun că "nu mai au mari speranţe" şi văd că "lucrările merg încet.
Valorea proiectului iniţial pentru metroul din Cluj ajungea la 2,15 miliarde de euro.