Antena 3 Emisiuni Sfat de sănătate De ce e bine să ţinem "doliu" după o despărţire. Psiholog: "O schimbare fizică nu ajută foarte mult"

De ce e bine să ţinem "doliu" după o despărţire. Psiholog: "O schimbare fizică nu ajută foarte mult"

de Andreea Cigolea    |    29 Noi 2021   •   11:05
De ce e bine să ţinem "doliu" după o despărţire. Psiholog: "O schimbare fizică nu ajută foarte mult"

Foarte mulţi dintre dumneavoastră aţi suferit un şoc emoţional în urma unei despărţiri. Psihologul George Bozga ne va spune cum recunoaştem un astfel de şoc şi mai ales cum putem să trecem peste ca să ne revenim cât mai rapid.

Psihoterapeutul George Bozga a vorbit în cadrul emisiunii "Sfat de Sănătate" cu Andreea Cigolea, despre ce trebuie să facem atunci ne despărţim de persoana iubită şi cum putem depăşi mai uşor şocul emoţional.

"În primul rând, o despărţire înseamnă o pierdere. O pierdere din partea ambilor dintre parteneri. Chiar dacă cel care iniţiază despărţirea, şi el sau ea, suferă la rândul ei, o pierdere. Pierderea trebuie tratată ca un doliu. E o formă de doliu, pentru că toată rutina noastră, toată viaţa noastră în care am trăit împreună cu partenerul, aveam lucruri în comun, aveam o rutină, o siguranţă psihologică şi emoţională legată de partener sau de activităţile pe care le făceam împreună şi, deodată, tot Universul acesta psihologic se rupe. Aici este similar cu pierderea unei persoane, contrar percepţiei populare: dacă îţi faci o frizură într-un anumit fel, trece durerea de despărţire. Lucrurile nu stau din păcate aşa. 

Ce putem face pentru a ne reveni mai uşor după o depărţire

Sunt lucruri pe care le putem face pentru a ne recâştiga confortul psihologic, echilibrul şi a putea să funcţionăm social şi personal, la parametri optimi. Ceea ce avem noi de făcut pentru a ne reechilibra după o despărţire.

În primul rând, mai ales că trăim într-o eră a digitalizării, să nu urmărim conturile de socializare ale fostului partener. Este un comportament toxic, care ne menţine durerea despărţirii, suntem foarte reactivi emoţional la activităţile sau lucurile pe care le postează. În felul acesta, psihologic, eu încă nu m-am despăriţit, pentru că sunt în acel univers psihologic în care eu, în continuare, îmi caut partenerul şi încerc ce face. Primul lucru pe care îl facem atunci când s-a produs despărţirea, este ca fiecare dintre noi să aibă o rutină a lui, în care are grijă de propria persoană şi nu ne interesează ce face celălalt, pentru că atunci o să menţinem fiecare starea de toxicitate emoţioanlă, iar perioada asta de doliu se va prelungi.

Nu vă izolaţi după o despărţire în cuplu

O schimbare fizică nu ajută foarte mult, însă o schimbare de rutină, o schimbare a mediului în care trăim este de bun augur. Dacă aveam activitiăţi pe care le făceam împreună, ne trebuie nişte alternative. Nu trebuie să mă retrag social, să stau în pat, să mă uit la televizor sau pe social media. Trebuie schimbată tipul de activitate pe care îl făceam şi să nu ne ducă cu gândul la acele momente ale cuplului în care noi ne agăţăm, că dacă le retrăim, cumva, ele se reîntorc. Activităţile trebuie să fie alternative şi funcţionale. E în regulă să facem sport, să ieşim cu prietenii, să facem activităţi care ne produc plăcere, hobby-uri şi aşa mai departe. 

Cum recunoaştem un şoc emoţional

Fiecare persoană suferă o despărţire într-un mod particular, însă un şoc emoţional, cu siguranţă va duce la o stare de tristeţe care va fi permanentă, va dura foarte mult timp. Lipsa de dorinţă, de a ieşi cu prietenii, de a socializa, de a avea o viaţă activă. Astea sunt semne, cum le spunem noi ''red flaguri''- steaguri roşii, care îţi spun că lucrurile s-au modificat, iar modalitatea în care tu alegi să îţi trăieşti viaţa acum este una de retragere şi de durere. E în regulă să simţi durerea. Există persoane care suferă şi sunt predispuse la o suferinţă îndelungată prin prisma structurii de personalitate., ani de zile şi intră într-o spirală, într-un cerc vicios, în care un comportament negativ generează un alt comportament negativ, care la rândul lui generează altul şi tot aşa.

Îmi sap groapa din ce în ce mai mult până îmi este extraordinar de greu să ies de acolo, pentru că resursele mele personale deja sunt insuficiente. Trebuie să apelez undeva în exterior pentru a fi ajutat. Poate să ducă la depresieâ, poate să ducă la multe alte patologii din sfera  anxietăţii şi atunci, desigur că nu numai viaţa mea de cuplu e afectată. Se reflectă şi în viaţa profesională, în viaţa socială. Toate aspectele vieţii mele vor fi afectate de acest eveniment", a spus George Bozga, psihoterapeut..

×
Ai imagini sau informaţii care ar putea deveni o ştire? Trimite-ne un mesaj la numărul 0744.882.200 pe Whatsapp sau Signal
Parteneri
x close