Antena 3 CNN Externe Mapamond Un F-35 s-a prăbușit în mare și după șapte luni s-a aflat de ce. Pilotul a vorbit 50 de minute cu inginerii din cauza unei probleme

Un F-35 s-a prăbușit în mare și după șapte luni s-a aflat de ce. Pilotul a vorbit 50 de minute cu inginerii din cauza unei probleme

G.M.
2 minute de citit Publicat la 13:54 27 Aug 2025 Modificat la 15:52 27 Aug 2025
pilot prabusit
Un pilot al Forțelor Aeriene ale SUA a stat aproape o oră într-o videoconferință cu ingineri Lockheed Martin, încercând să rezolve o defecțiune a avionului său F-35, înainte de a fi nevoit să se catapulteze. FOTO: Getty Images

Un pilot al Forțelor Aeriene ale SUA a stat aproape o oră într-o videoconferință cu ingineri Lockheed Martin, încercând să rezolve o defecțiune a avionului său F-35, înainte de a fi nevoit să se catapulteze. Aeronava, în valoare de aproximativ 200 de milioane de dolari, s-a prăbușit pe 28 ianuarie, la Baza Aeriană Eielson din Fairbanks, Alaska, arată un raport publicat săptămâna aceasta, scrie CNN.

Investigația a stabilit că accidentul a fost provocat de gheața formată în sistemele hidraulice ale trenului de aterizare, care a împiedicat funcționarea normală a acestuia. După decolare, pilotul a încercat să retragă trenul de aterizare, dar acesta nu s-a pliat complet. Când a încercat să-l coboare din nou, s-a blocat într-o poziție înclinată spre stânga.

Problema a declanșat o serie de erori care au făcut avionul să creadă că se află pe sol, ceea ce a dus la comutarea automată a sistemelor în modul de operare la sol. În acel moment, aeronava a devenit „incontrolabilă”, forțând pilotul să se catapulteze. Acesta a scăpat doar cu răni ușoare.

Un video al incidentului arată cum F-35-ul a căzut aproape vertical și a explodat într-o minge de foc.

În încercarea de a rezolva defecțiunea, pilotul a urmat procedurile din manual și apoi a intrat într-o conferință de urgență cu cinci ingineri Lockheed Martin – între care un specialist software, un expert în siguranță de zbor și trei ingineri de tren de aterizare.

La recomandarea lor, pilotul a încercat două manevre de aterizări scurte urmate de ridicări pentru a repoziționa roata din față. Ambele tentative au eșuat, blocând și trenurile principale de aterizare, ceea ce a făcut imposibilă orice aterizare completă.

Examinarea epavei a arătat că aproximativ o treime din lichidul hidraulic conținea apă, așa că s-a format gheață. Incidentul nu a fost singular: un alt F-35 de la aceeași bază a avut probleme similare cu înghețul în sistemul hidraulic la nouă zile după accident, însă a reușit să aterizeze în siguranță.

Raportul notează că Lockheed Martin avertizase deja, într-un buletin de mentenanță emis în aprilie 2024, că în condiții de frig extrem senzorii avionului ar putea avea erori care îngreunează controlul aparatului. La momentul prăbușirii, temperatura era de -18°C.

Investigația a concluzionat că accidentul a fost favorizat de mai mulți factori: deciziile luate de pilot și ingineri în timpul apelului, lipsa de supraveghere a programului de materiale periculoase, care reglementează stocarea lichidului hidraulic, și nerespectarea procedurilor de întreținere la serviciile de hidraulică ale aeronavei.

Raportul mai precizează că, dacă echipa ar fi consultat buletinul tehnic emis de producător în 2024, ar fi recomandat o aterizare imediată sau o catapultare controlată, și nu manevrele „touch and go” care au dus la pierderea completă a avionului.

CNN a transmis că a solicitat un punct de vedere companiei Lockheed Martin privind concluziile raportului.

 

Ştiri video recomandate
×

Fanatik

Antena Sport

Observator News

Parteneri
x close