România și Franța nu au transpus corect normele UE privind siguranța infrastructurii rutiere, consideră Comisia Europeană care a deschis oficial procedura de infringement împotriva celor două state.
Executivul Comunitar reproșează României și Franței că au ignorat Directiva 2008/96/CE privind gestionarea siguranței infrastructurii rutiere, prin care se stabilesc măsuri menite să ia în considerare siguranța utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor (pietoni, bicicliști și vehicule motorizate cu două roți) în toate procedurile de siguranță rutieră, de la evaluarea inițială a impactului noilor proiecte rutiere până la inspecțiile periodice ale infrastructurii construite.
Comisia Europeană a anunțat miercuri, printr-un comunicat de presă, că a decis să inițieze proceduri de constatare a neîndeplinirii obligațiilor prin trimiterea unor scrisori de punere în întârziere Franței și României. În această etapă, Comisia solicită celor două state să alinieze pe deplin legislația națională la legislația UE privind siguranța infrastructurii.
Din acest moment, România și Franța au la dispoziție două luni pentru a oferi un răspuns la scrisoarea de punere în întârziere. Dacă acest lucru nu se va întâmpla, Comisia ar putea să reclame cele două state la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) și la căpătul unui proces, cele două state riscă amenzi uriașe.
Directiva Directiva 2008/96/CE prevede tratarea celor mai periculoase tronsoane de infrastructură identificate în cursul evaluării siguranței rutiere la nivelul întregii rețele, prin inspecții aprofundate și măsuri de remediere planificate.
Noile reglementări ale UE prevăd dispoziții privind necesitatea de a se acorda atenție lizibilității și detectabilității panourilor de semnalizare rutieră și marcajelor rutiere de către conducătorii auto și sistemele automate de asistență.
Amenzile pe care Comisia le poate propune pentru netranspunerea legislației europene
În anul 2016, Comisia a adoptat Comunicarea 2016/C 290/02 privind actualizarea datelor utilizate pentru calcularea sumei forfetare și a penalităților cu titlu cominatoriu pe care Comisia urmează să le propună Curții de Justiție în cadrul procedurii de constatare a neîndeplinirii obligațiilor, pentru a pune în aplicare prevederile art. 260 din TFUE.
Pentru România, Comisia a stabilit suma minimă forfetară la 1.849.000 Euro și valoarea factorului național „n” la 3,28 (penalităţile pot fi cuprinse între 2.250 – 134.000 euro/zi de întârziere).
Ce presupune procedura de infringement
România nu ar fi transpus încă în mod corect dispozițiile europene, potrivit Comisiei. În consecință, Executivul comunitar a trimis scrisori de punere în întârziere. Din acest moment, Guvernul de la București are la dispoziție două luni pentru a răspunde și a remedia deficiențele semnalate de Comisie.
Dacă Executivul comunitar nu primește un răspuns satisfăcător, poate decide să emită “un aviz motivat”. Acest pas reprezintă un avertisment final înaintea reclamării celor două state la Curtea de Justiție a Uniunii Europene. În urma proceselor, statele care nu au transpus corect legislația UE riscă să fie sancționate cu amenzi usturătoare.
Amintim faptul că România este atenționată de Comisia Europeană și pentru faptul că a acordat în mod repetat autorizații de urgență pentru utilizarea unor produse care conțin substanțe neonicotinoide – o categorie de insecticide cunoscută pentru efectele nocive asupra polenizatorilor, inclusiv asupra albinelor.