Antena 3 CNN High Tech Internet of Things: conceptul care poate fi folosit în beneficiul oricărei clădiri de birouri

Internet of Things: conceptul care poate fi folosit în beneficiul oricărei clădiri de birouri

Tehnologia a devenit parte componentă a vieţii noastre de zi cu zi şi nu e de mirare că îşi găseşte tot mai multe utilizări şi la locul de muncă.

Internet of Things: conceptul care poate fi folosit în beneficiul oricărei clădiri de birouri
Sursa foto: Shutterstock
de Georgiana Adam    |    03 Iun 2021   •   10:28

Termenul Internet of Things (sau, pe scurt, IoT) se referă la toate gadgeturile şi obiectele fizice care sunt conectate la internet, care comunică între ele, adună date şi le dau mai departe.

Mulţumită microcipurilor de dimensiuni tot mai mici şi reţelelor wireless, omniprezente, orice poate fi transformat într-o parte componentă a IoT, de la o pastilă până la un avion.

Conectarea tuturor acestor obiecte la internet şi senzorii care li se adaugă oferă un grad sporit de inteligenţă digitală unor dispozitive care în mod obişnuit sunt de-a dreptul banale.

Pe de altă parte, conceptul IoT este utilizat, totuşi, pentru dispozitive de la care nu te-ai aştepta să fie conectate la internet şi care pot comunica cu reţeaua fără ajutorul unui om.

Din acest motiv, un computer personal nu e considerat un dispozitiv care face parte din Internet of Things, nici smartphone-ul, deşi acesta din urmă este plin de senzori. Un ceas inteligent sau o brăţară fitness pot fi, totuşi, încadrate în categoria IoT.

Pentru companiile mici, dependența tot mai mare de IoT înseamnă o nouă revoluție industrială. 80% dintre companii utilizează în prezent o platformă IoT de un fel sau altul.

Asta înseamnă nu doar oportunități de a-și extinde capacitățile digitale, ci și o șansă de a utiliza tehnologia IoT pentru a-și îmbunătăți operațiunile.

Care sunt avantajele conceptului IoT:

  • Reducerea cheltuielilor
  • Eficienţă şi productivitate sporită
  • Oportunităţi de afaceri
  • O experienţă mai bună pentru clienţi
  • Protecţie sanitară şi siguranţă sporită pentru angajaţi

Cum poţi îmbunătăţi procesele interne dintr-o clădire de birouri cu ajutorul IoT

Introducerea conceptului IoT în clădirile de birouri poate eficientiza multe dintre procesele interne, în beneficiul angajaţilor şi al administratorilor de clădiri.

De exemplu, sistemul de încălzire poate să funcţioneze ajutat de senzori smart care ţin cont şi de temperatura exterioară, nu doar de cea interioară. Sistemele de acces pot fi upgradate, defecţiunile ar putea fi raportate mai rapid cu ajutorul senzorilor instalaţi în clădire.

Pe de altă parte, munca angajaţilor poate fi uşurată prin intermediul Internet of Things. De exemplu, cafetierele nu vor rămâne niciodată fără cafea dacă pot transmite mai departe atunci când sunt pe cale să se golească.

Sistemele de videoconferinţă pot fi activate prin voce, programările pentru sălile de şedinţă pot fi făcute mult mai uşor şi, în curând, roboţii ar putea deveni o obişnuinţă în multe clădiri de birouri.

Folosirea unor gadgeturi şi dispozitive tot mai inteligente la locul de muncă va duce la un grad mai ridicat de satisfacţie a angajaţilor. Dincolo de asta, nu trebuie ignorate nici riscurile la adresa sănătăţii, mai ales în contextul pandemiei de coronavirus, care e departe de a se fi încheiat.

Conceptul IoT poate fi asociat cu alte soluţii tehnologice relevante pentru a reduce riscurile pentru sănătatea angajaţilor. De exemplu, în România a fost creat IMMUNE™ Building Standard, o certificare open-source cu peste 130 de măsuri sanitare, tehnice și operaționale, menite să îmbunătățească protecția spațiilor interioare unde lucrează rezidenții spațiilor de birouri, atât în prezent, cât și în viitor. Standardul a fost implementat deja cu succes în clădiri de birouri din Marea Britanie, care au primit deja certificarea.

Cum poate fi implementat acest concept într-o clădire de birouri

Pentru a uşura viaţa de zi cu zi a angajaţilor, IoT ofer un control precis asupra dispozitivelor şi a aparatelor electrice dintr-un birou. O fereastră poate fi deschisă la un anumit unghi, luminile pot fi estompate doar printr-o atingere de ecran, fără ca cineva să-şi părăsească biroul.

Aparatele de aer condiționat, purificatoarele de aer şi alte gadgeturi vin deja într-o formă smart și pot fi conectate la aplicații prin Bluetooth sau Wi-Fi.

Pe de altă parte, încuietorile pentru ferestre și uși necesită instalarea de echipamente hardware cum ar fi senzorii, care urmăresc poziţia lor şi le pot închide sau deschide de la distanţă.

De asemenea, e important să ştim ce fel de echipamente IoT pot fi instalate într-o clădire de birouri. Conceptul Internet of Things poate fi împărţit în trei categorii majore:

  • Infrastructură smart. Sistemele de management al clădirilor există de ceva timp și sunt utilizate pentru a controla încălzirea centrală, aerul condiționat sau intrările. În plus, sistemele de securitate și alarmă de birou sunt acum conectate în mod regulat la internet şi pot fi controlate prin intermediul unor aplicaţii instalate pe un smartphone.

  • Gadgeturi reconvertite pentru birouri. Poate fi vorba despre boxe smart sau asistenţi virtuali ca Alexa şi Google Home, prize sau becuri inteligente, espressoare de cafea, frigidere sau sisteme de aer condiţionat sau de securitate, senzori de mişcare sau camere video cu recunoaştere facială. Toate aceste device-uri pot fi implementate cu succes şi în clădirile de birouri.

  • Dispozitive IoT destinate clădirilor de birouri. În această categorie intră dispozitivele create special pentru a fi utilizate în spaţiile de birouri, de la ecrane uriaşe la echipamente de videoconferinţă. De altfel, sunt multe tehnologii noi, cum ar fi birouri smart care îi pot avertiza pe angajaţi când au stat aşezaţi prea mult timp şi care adună informaţii care pot fi folosite pentru a-i încuraja pe cei care le folosesc să-şi schimbe obiceiurile.

Aşadar, conceptul Internet of Things la locul de muncă implică o varietate de tehnologii şi echipamente de hardware, de la gadgeturi inteligente şi până la roboţi sau inteligenţă artificială, care au rolul de a îmbunătăţi eficienţa angajaţilor, a-i proteja şi a crea noi oportunităţi de afaceri.

×
Parteneri
SUA au dislocat în România cel mai nou sistem antidronă
x close