Antena 3 CNN Life Știinţă Ar putea oamenii să conceapă copii în spațiul cosmic? Răspunsul uimitor al cercetătorilor

Sursa foto: Foto: NASA/ Facebook
23 Mai 2017   •   12:41

Procrearea în spațiul cosmic ar putea fi posibilă în viitor, potrivit unei echipe de oameni de știință japonezi care a obținut pui de șoareci sănătoși din spermă congelată și stocată timp de nouă luni pe Stația Spațială Internațională (ISS), informează AFP, potrivit Agerpres.

Potrivit oamenilor de știință al căror studiu a fost publicat luni în jurnalul ''Proceedings of the National Academy of Sciences'' (PNAS), aceste rezultate ar putea avea implicații importante pentru înființarea unor ''posibile'' colonii umane în spațiu.

Aceasta este prima dată când un astfel de experiment este realizat pe mamifere, a declarat profesorul Teruhiko Wakayama, biolog la Universitatea din Yamanashi din Kofu, Japonia, care a condus această lucrare.

Doza zilnică de radiații de la bordul ISS este de aproximativ o sută de ori mai mare decât pe Pământ, ceea ce reprezintă o amenințare semnificativă la procesul reproductiv al oricărui organism.

Sperma a doisprezece șoareci a fost depozitată 288 de zile pe ISS la minus 95 de grade Celsius între luna august 2013 și luna mai 2014.

În aceeași perioadă, profesorul Wakayama a depozitat mostre de spermă recoltată de la aceiași șoareci, în condiții similare de temperatură. După ce probele de material seminal au fost aduse de pe ISS, el și echipa sa le-au examinat pentru a determina dacă s-a produs deteriorarea ADN-ului din cauza influenței radiațiilor din spațiu. Așa cum era de așteptat, sperma expusă la radiațiile cosmice avea un grad mai mare de fragmentare a ADN-ului în comparație cu mostrele care au rămas pe Pământ, precizează sursa citată.

Totuși, această spermă a fecundat in vitro ovule care au fost implantate ulterior la șoareci femele, care trei săptămâni mai târziu au dat naștere la 73 de pui sănătoși.

Acest studiu sugerează că ADN-ul alterat în spațiu s-a reparat după fertilizare fără a avea un efect negativ asupra șoarecilor.

Rezultatele constituie o veste bună pentru toți astronauții care au efectuat sejururi prelungi în avanpostul orbital și doresc să devină părinți la întoarcerea pe Pământ, subliniază oamenii de știință.

Însă, potrivit acestora, există încă multe de făcut în acest domeniu de cercetare înainte de plecarea către Marte a primilor exploratori, în jurul anului 2030, după estimarea NASA.

Acești cercetători estimează că este necesară realizarea de experimente similare cu sperma altor specii de mamifere, stocată pentru perioade mai lungi în spațiul cosmic. În plus, este nevoie ca mostrele să fie stocate în zone mai îndepărtate de Terra, unde radiațiile sunt mult mai intense.

ISS orbitează la aproximativ 400 de kilometri altitudine și beneficiază de protecția scutului geomagnetic al Pământului.

Sursă: Agerpres