Antena 3 CNN Life Știinţă Oasele astronauților îmbătrânesc rapid în timpul zborurilor în spațiu | Corpul suportă o îmbătrânire bruscă, echivalentă trecerii a 10 ani

Oamenii de știință din NASA, Germania și Canada au descoperit că densitatea osoasă a multor participanți la expedițiile pe termen lung către ISS scade rapid în timpul vieții în imponderabilitate și nu revine la normal nici măcar la un an după întoarcerea pe Pământ.

Sursa foto: Getty Images
de Alexandra Ionescu    |    01 Iul 2022   •   16:32

Cercetătorii studiază de ani de zile efectele vieții în spațiu asupra sănătății și imunității. De exemplu, în urmă cu câțiva ani, oamenii de știință au descoperit că zborurile spațiale lungi slăbesc mușchii spatelui și duc la o rotunjire a inimii.

Experimentele pe animale au arătat, de asemenea, că un zbor spre Marte poate afecta negativ psihicul și abilitățile mentale ale oamenilor.

Oamenii de știință au observat că știau despre scăderea densității osoase încă de la momentul primelor zboruri în spațiu. Cu toate acestea, rata de recuperare a acesteia la întoarcerea pe Pământ nu a fost dezvăluită.

Din acest motiv, au studiat tomogramele tibiei a 17 astronauți și au urmărit schimbările în starea oaselor în timpul zborurilor lungi către ISS. Cercetătorii au comparat scanările CT înainte de zbor, imediat după întoarcerea din spațiu și 6 și 12 luni mai târziu.

Măsurătorile au arătat că densitatea tibiei la aproximativ jumătate dintre astronauți nu a revenit la valorile de dinainte de zbor nici măcar la un an după ce s-au întors pe Pământ și au finalizat programul de reabilitare. În medie, indicatorul a scăzut cu 0,9-2,1%.

Observațiile noastre au arătat că densitatea osoasă a astronauților și-a revenit doar parțial la un an după întoarcerea lor pe Pământ. Acest lucru sugerează că zborurile spațiale pe termen lung duc la o scădere ireversibilă a densității osoase, ceea ce este echivalentul unei îmbătrâniri bruște cu 10 ani.”, – a spus profesorul asociat al Universității din Calgary (Canada) Lee Geibel.

Cele mai mari reduceri ale masei osoase au fost printre acei astronauți care au petrecut mai mult de șase luni la bordul stației. Țesutul lor osos și-a revenit după ce s-au întors pe Pământ mult mai greu decât cel al astronauților, care au petrecut mai puțin timp la bord. Schimbările s-au reflectat în întregul schelet.

Potrivit cercetătorilor, modificările ireversibile ale țesutului osos din cauza zborurilor spațiale lungi ar trebui să fie luate în considerare atunci când se dezvoltă seturi de exerciții pentru astronauți.

Subiecte în articol: astronauti spatiu imbatranire oase