Antena 3 CNN Life Știinţă Un român conduce un studiu al tulburărilor psihice, în SUA. Echipa lui a implantat celule cerebrale umane în șoareci

Mai mulţi cercetători americani, coordonaţi de un om de ştiinţă român, au implantat un tip de celule cerebrale umane în şoareci pentru a analiza tulburările psihiatrice.

Sursa foto: quantamagazine.org
de Silvia Preda    |    12 Oct 2022   •   23:11

Oamenii de ştiinţă au implantat celulele, denumite organoide, în exemplare tinere de şoareci pentru a studia tulburări psihiatrice complexe, precum schizofrenia, şi pentru a experimenta o serie de tratamente.

Ţesuturile de creier uman au fost implantate în creierele unor exemplare tinere de şoareci. Vârsta este importantă, susţin oamenii de ştiinţă.

Creierul unui animal adult încetează să se mai dezvolte, fapt care ar afecta integrarea celulelor umane, informează AFP, potrivit Agerpres.

Celule cerebrale umane, implantate în şoareci pentru a analiza tulburările psihiatrice

Transplantându-le într-un animal tânăr, "am constatat că organoidele pot să devină destul de mari şi vascularizate" şi, deci, să fie alimentate de reţeaua sangvină a şoarecelui, ajungând să ocupe până la aproximativ o treime din emisfera creierului" animalului, a detaliat cercetătorul româno-american Sergiu Paşca.

Studiul recent "duce într-un teritoriu necunoscut capacitatea noastră de a studia dezvoltarea, evoluţia şi bolile creierului uman", au precizat Gray Camp, de la Institutul Roche pentru Bioinginerie Translaţională din Elveţia, şi Barbara Treutlein, de la Ecole Polytechnique din Zurich (ETH).

Pe termen lung, noua tehnică ar putea fi utilizată pentru a testa o serie de medicamente noi.

Sergiu Paşca, profesor de psihiatrie şi ştiinţe comportamentale la Universitatea Stanford din Statele Unite

Sergiu Paşca, născut pe 30 ianuarie 1982, este un medic şi om de ştiinţă româno-american, care lucrează în prezent ca profesor de psihiatrie şi ştiinţe comportamentale la Universitatea Stanford din Statele Unite.

După ce a obţinut diploma de medic în 2007, Sergiu Paşca s-a înscris la studii post-doctorale la Universitatea Stanford în 2009. La această universitate americană, el a dezvoltat metode pentru a obţine neuroni din celule stem pluripotente induse (iPSC) şi pentru a folosi acele culturi de neuroni cu scopul de a identifica fenotipurile celulare asociate unor maladii cerebrale, precum Sindromul Timothy şi Sindromul Dravet.

Sergiu Paşca a fost inclus de cotidianul The New York Times pe lista sa de Vizionari în Medicină şi Ştiinţe şi este câştigătorul din 2018 al Premiului Vilcek pentru Promisiune Medicală Creativă, atribuit de Fundaţia Vilcek.

Harta voturilor din Bucureşti. Cât "teren" controlează candidaţii