Un elev din Târgu Jiu a fost declarat repetent în anul școlar 2019-2020, ca o consecință a declarării situației de ”corigent” la 3 discipline școlare, respectiv ”limba română”, ”limba engleză” și ”matematică”. Instanța a anulat decizia luată de profesori de a-l lăsa pe elev repetent.
Reclamantul a invocat că în mod greșit pârâții nu au avut în vedere că activitatea on-line era cea aplicabilă pe perioada suspendării cursurilor, iar reclamantul a fost în imposibilitate de a avea acces la acest tip de activitate didactică, atât ca urmare a absenței cunoștințelor și abilităților de utilizare a aplicațiilor specifice, cât și ca urmare a lipsei suportului cadrelor didactice de profil și a dirigintelui (persoane cu responsabilități directe și legale în activitatea de asigurare a condițiilor pentru un acces egal la un învățământ nediscriminatoriu).
Consideră reclamantul că, procedând în acest mod, pârâții i-au încălcat dreptul de acces la învățământ, fiind supus și unei discriminări reale, deoarece este de etnie romă, etnie caracterizată prin nivel de trai scăzut, excluziune socială, acces inegal la educație.
Ce a decis instanța
Constată instanța că unitatea școlară nu a făcut dovada comunicării către elevul reclamant și către părinții acestuia a niciunei informări cu privire la modul de utilizare a celor două platforme și nici nu a făcut dovada că în semestrul I și în cele 2 luni de activitate în format fizic din semestrul II elevii au fost instruiți, în cadrul disciplinei ”informatică și TIC”, despre modul de utilizare a platformelor de învățare on line, potrivit juridice.ro.
Așa fiind, împrejurarea invocată de către unitatea școlară că elevul reclamant utiliza un telefon mobil pentru accesarea aplicației WhatsApp este neconcludentă în cauză, deoarece nu există identitate între platformele de învățare și aplicația amintită anterior, aceasta din urmă nefiind concepută pentru a putea susține un proces de învățare și evaluare, ci pentru a face comunicări scurte între participanții la o conversație.
Totodată, instanța nu poate reține ca fiind concludentă nici apărarea promovată de unitatea școlară în sensul că valorificarea activității on line nu s-a putut face din cauza părinților elevului, care au fost dezinteresați de situația școlară a acestuia, nu au participat la ședințele cu părinții și nu au luat măsuri pentru îndreptarea situației școlare a elevului.
Procedând în acest fel, unitatea școlară a culpabilizat elevul reclamant pentru fapte ale părinților săi și pentru neîndeplinirea de către aceștia din urmă a obligațiilor:
Obligă pârâta ” să anuleze situația școlară „corigent limba română semestrul II anul școlar 2019-2020”, „corigent limba engleză semestrul II anul școlar 2019-2020”, „corigent matematică semestrul II anul școlar 2019-2020” și „repetent în anul școlar 2019-2020”.