Antena 3 CNN Actualitate Educație Pe cuvânt, cu Ana Iorga. Topul clişeelor din postările de pe Facebook

Pe cuvânt, cu Ana Iorga. Topul clişeelor din postările de pe Facebook

Pe cuvânt, cu Ana Iorga. Topul clişeelor din postările de pe Facebook
de M.Z.    |    07 Apr 2017   •   12:27

Ana Iorga a făcut vineri, la rubrica Pe cuvânt, topul clişeelor din postările de pe Facebook. Pe scurt, cum să fii ridicol cu nişte formulări care s-au banalizat de la atâta folosire. 

Momentul acela când îţi dai seama că...". E plin Facebookul de postări care încep aşa. Adică povestesc o situaţie şi îmi solidarizez publicul, îl fac să empatizeze. Ştiţi voi, clipa aceea când rămâi fără cafea, momentul în care îţi dai seama că ţi-ai uitat cheile sau telefonul. Ori momentul în care te întreabă soţul de unde au apărut brusc atâtea pungi pline de cumpărături şi n-ai putea să explici exact cum ai cumpărat tot mallul în doar două ore. De obicei e vorba de momente de panică sau întâmplări simpatice, tratate cu autoironie. Dar nu mai putem cu „momentul acela când...". Adică am înţeles, a fost la modă, dar gata. Am copiat formularea din engleză şi deja e supralicitată.  

Altă formulare de coşmar: „Azi este despre ea sau el". Dacă e ziua mamei tale sau a unei persoane apropiate, musai postezi ceva care începe cu „azi e despre ea". Vrei să spui de fapt că azi toată atenţia şi toată dragostea ta se îndreaptă către acel om, că azi este o zi importantă. Doar că şi asta e o formulare copiată din engleză şi e oarecum stângace în română. Pe scurt, ne-am săturat de ea. 

Las şi eu asta aici”. De obicei scriem asta când postăm o fotografie care ne e dragă, ceva spectaculos, dar scriem, modest, nu vreau să vă atrag atenţia, nu, las şi eu poza asta, cine vrea să o vadă, bine. Cine vrea să dea like, şi mai bine. 

După un eveniment pe care l-am organizat, postăm fotografii, eventual cu mesajul: „Aseară a fost despre oameni frumoşi". E eticheta cuprinzătoare pe care o lipim celor care au făcut ceva spectaculos pentru comunitate, care se gândesc la cei de lângă ei, profesioniştii, cei frumoşi pe interior. Asta e minunat, doar că avem atâtea epitete, talentaţi, modeşti, inspiraţi. Nu, le spunem „oameni frumoşi", o sintagmă care s-a banalizat.  

În tot ce facem, "punem suflet". Mulţi oameni din comunicare îţi vorbesc despre „proiecte de suflet" sau evenimente, gale, campanii în care „au pus foarte mult suflet”. Evenimentul o fi fost bun, rău, dar au pus suflet. E oarecum evident că ai pus suflet, nu? Că te-ai implicat, că îţi pasă. Spune-ne mai bine ce e atât de special la proiectul tău. Că faptul că e de suflet ştiam, zi-ne de ce e grozav. Că poate fi „de suflet" şi să fie un fiasco. 

Altă formulă simpatică: „Întreb pentru un prieten”. Pui o întrebare dubioasă prietenilor de pe Facebook şi spui, în glumă, că nu te interesează pentru tine, e pentru un apropiat. OK, drăguţ, dar e un banc fumat, adică nu. 

Şi postarea cu „I love my job". O poză din timpul serviciului cu mesajul ”Doamne, cât de mult îmi iubesc jobul! Şi cum mă mai laud cu asta pe Facebook!”. E ciudat că ai vreme în timpul serviciului să scrii „I love my job!”.

 

×
Parteneri
O dronă militară s-ar fi prăbuşit în apropiere de Brăila
x close