x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept

Fii alături de noi!

STUDIU: Abandonul scolar, o problema grava in Romania! Ce solutii exista?

de 27 Oct 2017   •   19:50
STUDIU: Abandonul scolar, o problema grava in Romania! Ce solutii exista? 16

In ultimii ani, cifrele privitoare la abandonul scolar in cazul elevilor din Romania sunt din ce in ce mai ingrijoratoare. Ultimele statistici arata ca 1,5% dintre elevii din invatamantul primar si gimnazial renunta la scoala, in timp ce 7,9% dintre persoanele inscrise in institutiile postliceale parasesc sistemul de educatie.

Aceste rezultate se traduc printr-o problema extrem de grava pentru invatamantul romanesc de stat, cu consecinte serioase la nivelul intregii societati. Cauzele sunt diverse, printre ele aflandu-se mediul familial precar, situatia economica, dar si metodele invechite de predare, care nu stimuleaza si nu motiveaza elevii sa isi finalizeze studiile.

Iata ce solutii trebuie sa fie aplicate pentru a remedia situatia!

1. Intelegerea cauzelor principale

Pentru a combate fenomenul este necesara, in primul rand, intelegerea cauzelor. Pe langa cele de ordin social (situatia economica, modelul oferit de parinti si dezorganizarea familiei, lipsa unui loc de munca) si de ordin psihologic (motivatia scazuta, lipsa de interes, anxietatea, pasivitatea), cauzele psihopedagogice joaca un rol extrem de important. Acestea din urma pot fi transformate in oportunitati de dezvoltare si de imbunatatire a sistemului actual de invatamant.


 


 


 


 


 


 

2. Implementarea unei metodologii centrate pe elev

Date fiind cauzele prezentate mai sus, este necesara aplicarea unei metodologii diferite fata de cea clasica, folosita in majoritatea scolilor. Cadrele didactice trebuie sa se concentreze mai putin pe predarea propriu-zisa si mai mult pe stimularea initiativei si participarii elevilor.

  • Apelarea la stiluri diferite de invatare

Scolile traditionale prezinta materia dintr-o perspectiva rigida, axata pe citire si memorare a informatiilor. Specialistii in educatie propun o metoda actuala, care implica folosirea diferitelor stiluri de invatare, pentru a stimula si pentru a trezi interesul copiilor. De exemplu, metoda vizuala ar putea fi pusa in aplicare cu usurinta, profesorul folosind o tabla magnetica pentru a expune lectiile prin scheme, desene, culori si grafice. Astfel, cei mici pot intelege cu usurinta concepte complexe si abstracte, cu ajutorul unei expuneri simple si interactive.

  • Incurajarea elevilor de a pune teoria in practica

Aceasta poate fi o metoda excelenta de a stimula interesul elevilor si de a-i face pe acestia sa preia procesul de invatare in propriile maini. De exemplu, institutiile scolare pot investi in instrumente muzicale, destinate orelor de muzica. In acest fel, tinerii vor avea o activitate concreta, interesanta si placuta, care ii va determina sa studieze mai mult si sa inteleaga mai bine notiunile teoretice.

  • Lectiile interactive

In prezent, modul de desfasurare a unei ore implica adesea un monolog al profesorului, la care elevul asista, apoi isi efectueaza temele, pe baza cunostintelor retinute in clasa. De cele mai multe ori, acest proces face ca elevii sa ramana pasivi si dezinteresati, facand doar strictul necesar, pentru a obtine o nota satisfacatoare.

In schimb, lectiile pe baza de proiecte individuale sau de grup permit copiilor sa vina cu propriile idei si sa prezinte informatia intr-un mod placut pentru ei. De exemplu, un flipchart de la Absolutoffice.ro, pe care elevii sa creeze prezentari originale, poate fi o solutie eficienta. Astfel, elevii pot alege singuri modul in care isi structureaza datele, in acest mod invatand si implicandu-se intr-o masura mult mai mare.


 

3. Incurajarea elevilor spre implicare

Elevii sunt deja obisnuiti cu metodele vechi de predare, astfel ca ei asista la ore cu pasivitate, fara a lua in calcul posibilitatea de a interveni sau de a participa activ. Acestia trebuie stimulati si invitati sa preia controlul asupra lectiilor. Profesorii pot solicita exemple personale din partea copiilor, astfel integrandu-i in procesul de invatare si oferindu-le sansa de a se simti o parte importanta a orelor. De asemenea, feedback-ul constructiv este un element obligatoriu, care le da elevilor posibilitatea de a se autoevalua, corecta si dezvolta armonios, fiind ambitionati sa acumuleze cat mai multe informatii si abilitati.


 

Acestea fiind spuse, problema acuta a abandonului scolar in Romania ar putea fi diminuata semnificativ, prin aplicarea metodelor actuale de invatare si prin plasarea accentului pe elev si pe potentialul sau.

sati