Antena 3 CNN Actualitate Locale Orașul din România în care s-a deschis primul self service pentru telefoane din țară. Oamenii își pot repara singuri smartphone-ul

Orașul din România în care s-a deschis primul self service pentru telefoane din țară. Oamenii își pot repara singuri smartphone-ul

Mia Lungu
1 minut de citit Publicat la 13:25 05 Aug 2025 Modificat la 13:25 05 Aug 2025
Românii îşi pot repara singuri telefoanele mobile, începând din 5 august, în primul self service din țară deschis la Iași. Sursa foto: Service GSM Zone

Românii îşi pot repara singuri telefoanele mobile, începând de astăzi, 5 august, în primul service din România ce alocă un spaţiu dotat cu echipamentele şi uneltele necesare, potrivit unui comunicat citat de Agerpres.

Sistemul de reparaţii Self Service este o iniţiativă menită să promoveze sustenabilitatea, reducerea deşeurilor electronice şi dreptul utilizatorilor de a îşi întreţine propriile dispozitive, în condiţii sigure şi eficiente. Serviciul este destinat atât pasionaţilor de tehnologie, cât şi utilizatorilor obişnuiţi care îşi doresc mai multă independenţă şi control asupra propriilor echipamente.

Mai întâi se achiziţionează piesele, apoi se accesează zona Self Service, echipată complet cu instrumente profesionale şi, în final, se poate reparat telefonul.

Iniţiativa are ca scop promovarea dreptului la reparaţie, în conformitate cu Directiva Europeană 2024/1799, susţinerea comunităţii tech şi a pasionaţilor de reparaţii DIY, precum şi reducerea semnificativă a deşeurilor electronice.

Ce este „dreptul de a repara”

„Right to Repair” (n.r. în traducere - dreptul de a repara) este o mişcare internaţională care apără dreptul consumatorilor şi al service-urilor independente de a repara, întreţine şi modifica produsele electronice fără restricţiile impuse de producători. Această mişcare militează pentru accesul liber la piese originale, unelte specializate şi software de diagnostic, precum şi pentru publicarea manualelor tehnice oficiale. De asemenea, încurajează reparaţiile locale şi prelungirea duratei de viaţă a dispozitivelor.

„Credem în dreptul fiecărei persoane de a-şi repara propriul telefon. Prin deschiderea zonei Self Service, nu doar că oferim acest drept, dar o facem în cele mai bune condiţii, într-un spaţiu dedicat, cu echipamente profesionale şi suport de bază. Această iniţiativă face parte din angajamentul nostru faţă de sustenabilitate”, a declarat Marian Abutoaiei, general manager GSM Zone, în comunicat.

Prin promovarea reparaţiilor, iniţiativa contribuie la un mediu mai sustenabil, reducând poluarea şi consumul de resurse. În acelaşi timp, susţine economia locală prin crearea de locuri de muncă şi oferirea unor soluţii de reparaţie mai accesibile. Nu în ultimul rând, le oferă consumatorilor libertatea reală de a alege între a repara şi a înlocui un produs.

Uniunea Europeană obligă deja producătorii să pună la dispoziţie piese de schimb şi documentaţie tehnică necesară reparaţiilor. Ţări precum Franţa, Germania şi SUA lucrează la implementarea unui indice de reparabilitate care va fi afişat obligatoriu pe etichetele produselor, pentru a informa consumatorii cu privire la gradul de uşurinţă în repararea unui dispozitiv.

Iniţiatorul acestui program este GSM Zone, în parteneriat cu GSMnet şi Academia GSM România.

Citește mai multe din Locale
» Citește mai multe din Locale
TOP articole