În urmă cu cinci ani, românii puteau alimenta cu 2,8 lei pe litru dacă aveau maşină pe benzină şi cu 3,3 lei pe litru în cazul motoarelor diesel. Dacă este să convertim preţurile în euro, un litru de benzină costa în 2009, 66 de eurocenţi, iar unul de motorină, 79 de eurocenţi.
Astăzi, plătim în medie 5,9 lei pentru un litru de benzină, adică 1,32 de euro, iar pentru un litru de motorină scoatem din portofel câte 6,1 lei pentru fiecare litru, adică 1,36 de euro.
Astfel s-a ajuns ca în ţara noastră carburanţii vânduţi să fie mai scumpi decât în Bulgaria, Ungaria, Cehia, Polonia şi chiar Austria, potrivit datelor Comisiei Europene. Asta deşi în 2009 ţara noastră avea printre cele mai mici preţuri la carburanţi din Uniunea Europeană.
Preţurile au fost majorate în ţara noastră atât din cauza creşterii cotaţiilor barilului de ţiţei pe bursele mondiale, cât şi din cauza statului, care a majorat taxele: mai întâi TVA a crescut de la 19% la 24%, în timpul guvernării Boc, iar apoi accizele au ajuns la nivel european.
Dacă la începutul anului 2009 preţul barilului de ţiţei ajungea la un minim de 36 de dolari, din cauza gravei crize financiare şi economice ce izbucnise în SUA, la începutul anului 2014, ţiţeiul a a atins cotaţia de 120 de dolari. Totuşi, din vara acestui an, preţul a coborât rapid, după ce producţia de hidrocarburi a SUA a ajuns la niveluri-record, datorită extracţiei din şişturi, ceea ce a dus la un picaj de aproape o treime din preţ. Barilul de ţiţei se tranzacţionează acum la 80-83 de dolari.