Primul tren electric regional produs de constructorul polonez PESA, a ajuns duminică în România, a anunțat Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF). Acesta face parte din lotul celor 62 de trenuri destinate traficului regional şi suburban, contractate de ARF în luna ianuarie 2024.
Rama electrică de scurt parcurs PESA 655-5 poate fi vizionată - pentru prima dată - în cadrul Conferinţei de Operatorie Feroviară & Material Rulant, organizată de Club Feroviar, la Oradea, în zilele de 21 şi 22 mai 2025, a anunțat ARF pe Facebook.
De asemenea, trenul va fi expus joi, 22 mai 2025, începând cu ora 10:00, la Terminalul Intermodal Episcopia Bihor, în zona limitrofă acestei staţii de cale ferată.
La semnarea contractului pentru cele 62 de trenuri electrice în 2024, termenul prevăzut pentru începerea predării garniturilor era 2026-2027.
Preşedintele PESA, Krzysztof Zdziarski, a declarat atunci că modelul de tren contractat de România circulă deja în Cehia.
Ramele poloneze pot circula cu o viteză maximă de 160 km/h şi pot transporta 453 de călători (pe scaune - 224 de locuri şi în picioare). De asemenea, ele au şi 16 locuri pentru transportul bicicletelor.
Pe 15 mai, ARF a anunțat că a semnat un nou act adițional cu PESA pentru achiziția a 9 trenuri electrice în plus, ajungând la un total de 29 de rame RE-IR.
Aceste trenuri vor circula cu până la 160 km/h, vor avea câte trei vagoane și 191 de locuri pe scaune.
Contractul include și mentenanță pe 15 ani, instruirea personalului și livrarea tuturor unităților până la sfârșitul anului 2027. Valoarea totală ajunge la 1,6 miliarde de lei, iar prima ramă este așteptată s ajungă în țară în septembrie 2025.