Un fermier pensionar din estul Chinei a construit un submarin funcțional, capabil să se scufunde la o adâncime de până la 8 metri, scrie presa internațională care citează publicația China Daily.
Zhang Shengwu, în vârstă de 60 de ani, proiectat și asamblat nava cu două locuri, numită Big Black Fish, fără a avea vreo pregătire formală în inginerie.
El s-a bazat pe anii de experiență în care a executat lucrări de tâmplărie și sudură și s-a ocupat de transportul mărfurilor pe apă.
Fascinația lui Zhang pentru bărci a început în copilărie, petrecută în apropierea albiei fluviului Yangtze, în provincia Anhui.
Zhang văzut prima dată un submarin la televizor, acum 11 ani
Timp de ani de zile, el a supravegheat navele de marfă acostând și apoi plecând de la debarcaderul pe care îl construise pentru a vinde nisip.
Momentul decisiv a venit în 2014, când Zhang a văzut la televizor un reportaj despre un submarin. "Mai văzusem bărci din lemn și din fier, dar niciodată una care să poată merge sub apă", a mărturisit el.
În același an, a început să lucreze la primul său submarin. Cu 5.000 de yuani, echivalentul a aproximativ 700 de dolari, bărbatul a cumpărat fier vechi, un motor mic și o baterie.
Lucrând noaptea, a sudat prima versiune a navei, care avea de 6 metri lungime, 1,2 metri înălțime și 2 tone.
Primul submersibil construit de Zhang putea să se scufunde doar aproximativ un metru și avea mari probleme cu infiltrarea apei. Totuși, vasul său i-a adus un brevet național pentru model utilitar în 2016 și i-a întărit motivația de a continua să încerce.
Construirea lui Big Black Fish
Zhang a investit 40.000 de yuani sau aproximativ 5.600 de dolari în modelul său "de generația a doua", finalizat la mijlocul anului 2025.
Cu o lungime de 7 metri, o înălțime de 1,8 metri și o greutate de 5 tone, Big Black Fish este proiectat pentru doi pasageri și poate naviga cu o viteză de 4 noduri.
Vasul utilizează două tancuri de balast pentru a controla flotabilitatea. Acestea sunt umplute cu apă pentru a permite submarinului să se scufunde și se golesc pentru a permite ieșirea la suprafață.
Un lest din beton de două tone este plasat în carenă și menține stabilitatea.
Fiecare sudură a fost întărită și sigilată cu silicon și adeziv pentru a îmbunătăți etanșeitatea. Cabina de pilotaj are un panou cu instrumente și un joystick.
Un pilon de cinci metri cu o cameră impermeabilă îi permite lui Zhang să scaneze albia râului înainte de scufundare.
Pensionarul pasionat de submarine a ajuns celebru pe varianta chinezească a TikTok
Videoclipul cu prima scufundare în râul Fengle, distribuit pe rețeaua Douyin - echivalentul chinez al TikTok - arată cum carena din oțel închis la culoare a lui Big Black Fish alunecă sub apa tulbure, înainte de a ieși la suprafață.
Zhang Shengwu, a 60-year-old farmer from Maanshan, Anhui province, successfully built a #submarine by himself, which has drawn widespread attention. The 5-metric-ton home-built submarine, named "Big Black Fish", can dive to 8 meters. #tech https://t.co/mUWL81wjbb pic.twitter.com/PQV0jS24L4
— China Daily (@ChinaDaily) July 18, 2025
Clipul s-a răspândit rapid pe rețelele sociale chinezești, stârnind admirație și declanșând dezbateri cu privire la siguranță.
Deși nu au fost publicate evaluări oficiale privind navigabilitatea lui Big Black Fish, experții spun că submarinele construite în mod artizanal se confruntă cu obstacole semnificative din punct de vedere tehnic și al siguranței.
Este valabil în special în ceea ce privește menținerea presiunii interne și funcționarea sistemelor de revenire la suprafață în caz de urgență.
Familia lui Zhang a fost inițial îngrijorată atât de costuri, cât și de potențialul pericol, însă deznodământul deocamdată fericit al acestei aventuri a mai atenuat din temeri.
"Doar când încerci și reușești îți dai seama de ce ești cu adevărat capabil", a declarat Zhang.
În ciuda riscurilor, el planifică deja o navă mai mare, capabilă de scufundări mai adânci și călătorii mai lungi.