Alimentele care reduc colesterolul. Recomandările nutriționistului Lygia Alexandrescu

de Georgiana Adam    |    25 Aug 2020   •   09:30
Alimentele care reduc colesterolul. Recomandările nutriționistului Lygia Alexandrescu Pixabay

Grăsimile sunt o sursă importantă de energie pentru organismul uman, însă o cantitate prea mare de grăsimi în dietă este dăunătoare. Ce alimente putem să consumăm pentru a evita grăsimile nesaturate din sânge aflăm de la nutriționistul Ligya Alexandrescu.

Lipidele sau grăsimile sunt o sursă majoră de energie pentru organismul uman, însă nu e singură și, în plus, o cantitate prea mare de grăsimi în dietă este dăunătoare.

Colesterolul provine din două surse: cel mai mult se produce în ficat, prin transformarea diverșilor nutrienți, în special grăsimi săturate. Din moment ce toate animalele își produc propriul colesterol, cealaltă parte din colesterolul uman provine direct din consumul produselor animaliere.

Acest colesterol este absorbit în intestine și se adaugă la cel produs de ficat. Este cunoscut faptul că o dietă bogată în grăsimi săturate conduce la creșterea producției de colesterol din organism.

Așadar, prin reducerea cantității de grăsimi din dietă se poate menține nivelul colesterolului sanguin total în limite normale.

Alimente care reduc nivelul de colesterol în organism

La rândul lor, grăsimile pot fi săturate și nesaturate. Cel mai simplu mod prin care le putem deosebi este aspectul lor: grăsimile săturate se solidifica sau rămân solide la temperatura camerei, iar cele nesaturate sunt lichide în aceleași condiții.

Pentru a se reduce colesterolul sanguin total este necesar să se limiteze aportul grăsimilor săturate. Grăsimile săturate se găsesc în special, în carne și lactate rezultate din lapte nedegresat.

Grăsimile nesaturate (mono-nesaturate și poli-nesaturate) se găsesc în principal în plante și conduc în mai mică măsură la creșterea colesterolului total. Există evidente experimentale că grăsimile mononesaturate (ulei de măsline) chiar ajută la scăderea colesterolului sanguin.

Există o serie de grăsimi vegetale care se comportă că și cele săturate: uleiul rafinat sau untul de cacao (component al ciocolatei) și care trebuie evitate.

Pe etichetele alimentelor se întâlnește adesea termenul de grăsimi vegetale hidrogenate. Hidrogenarea este un proces chimic prin care uleiurile vegetale sunt solidificate la temperatura camerei și care sunt, deci, săturate. Aceste grăsimi hidrogenate sunt folosite la producerea snacks-urilor, mâncării semipretarate și congelate, biscuiților, produselor de patiserie care conțîn margarină, etc.

Recomandările nutriționistului Lygia Alexandrescu pentru reducerea colesterolului

Pentru reducerea valorilor colesterolului seric este necesar să se urmeze un program alimentar sărac în grăsimi săturate și acizi grași trans și să se aibă în vedere câteva obiective: 

- scăderea cantității de grăsimi săturate din dietă; 

- limitarea sodiului din alimentație; 

- creșterea cantității de fibre și carbohidrați complecși; 

- scăderea aportului caloric zilnic, dacă e necesară ajungerea la o greutate corporală sănătoasă;

- limitarea aportului de  zahăr rafinat și alcool;

- eliminarea fumatului și a sedentarismului;

- creșterea consumului de peste, de cel puțin 3 ori pe săptămâna.

Alimente care nu conțîn colesterol: orice alimente de origine vegetală (fructe, legume, cereale); 

Alimente care conțîn colesterol: țesuturi de origine animală, mai ales creierul, măduva spinării, organele; grăsimile animale; alimente de origine animală, ex. carnea, mezelurile, produsele lactate integrale, untură.

Parteneri
x close