Antena 3 CNN Life Știinţă Atmosfera Terrei a fost afectată de un fulger puternic de lumină cosmică. Se întâmplă doar o dată la 10.000 de ani!

Un fulger puternic de lumină cosmică a perturbat atmosfera Terrei, arată un studiu. Această explozie de raze gamma a iluminat telescoapele timp de doar şapte minute.

Sursa foto: profimediaimages.ro
de Redacția Antena 3 CNN    |    15 Noi 2023   •   19:05

O explozie de lumină de o energie-record care a atins Terra anul trecut, după o călătorie de două miliarde de ani lumină prin cosmos, a perturbat straturile superioare ale atmosferei într-un mod fără precedent, arată un studiu, relatează AFP.

La 9 octombrie 2022, astronomii au descoperit o erupţie uriaşă de raze gamma - cea mai intensă formă a radiaţiei electromagnetice -, un fenomen provocat de evenimentele extreme în Univers, de exemplu explozii ale unor stele uriaşe.

Această explozie de raze gamma - denumită BOAT (”Brightest Of All Time”, ”Cea mai strălucitoare din toate timpurile”), emisă la o distanţă de aproximativ două miliarde de ani lumină, a iluminat telescoapele timp de doar şapte minute, dar a lăsat o lumină reziduală vizibilă de către astronomi amatori timp de şapte ore.

Fulgerul puternic de lumină cosmică a perturbat atmosfera Terrei

Acest fulger puternic a activat detectoare de trăsnet în India şi a declanţat instrumente dedicate studierii erupţiilor solare.

Oameni de ştiinţă au putut determina rapid impactul acestuia asupra comunicaţiilor radio pe unde lungi în partea inferioară a ionosferei (stratul superior al atmosferei terestre), situată între 60 şi 350 de kilometri altitudine.

Cercetărori italieni şi chinezi au continuat analiza evenimentului şi au observat, pentru prima oară, că acesta a atins şi partea înaltă a ionosferei. Situată între 350 şi 950 de kilometri deasupra Terrei, în apropiere de limita spaţiului, ionosfera înaltă este locul în care razele Soarelui se transformă în particule încărcate care formează un important câmp electric.

De aproximativ 20 de ani, experţi dezbat cu privire la posibilitatea ca exploziile gamma să afecteze ionosfera înaltă, declară AFP autorul principal al studiului, publicat marţi în Nature Communications, Mirko Piersanti.

”Cred că am răspuns, în sfârşit acestei întrebări”, a declarat acest cercetător de la Universitatea italiană L'Aquila.

În medie, mai mult de o explozie gamma atinge Terra în fiecare zi, dar se estimează că o explozie de intensitatea BOAT are loc doar o dată la 10.000 de ani.

Subiecte în articol: Terra atmosfera fulger lumină cosmică