Antena 3 CNN Politică Legea Educaţiei la Cameră: Predarea geografiei şi istoriei în limba minorităţilor, trădată de democrat-liberali

Legea Educaţiei la Cameră: Predarea geografiei şi istoriei în limba minorităţilor, trădată de democrat-liberali

Legea Educaţiei la Cameră: Predarea geografiei şi istoriei în limba minorităţilor, trădată de democrat-liberali
Sursa foto: Camera Deputaþilor
18 Mai 2010   •   18:07

Udemeriştii s-au trezit din nou în postura de a fi trădaţi de partenerii de guvernare democrat-liberali pe tema controversată a predării istoriei şi geografiei în limba română pentru elevii aparţinând minorităţilor naţionale. Reprezentanţii Opoziţiei au reluat în plenul de astăzi al Camerei amendamentul admis în comisii prin care propuneau instituirea obligativităţii predării celor două materii în limba română la gimnaziu şi liceu pentru toţi elevii indifferent de apartenenţă etnică.. Liderul grupului deputaţilor democrat-liberali, Mircea Toader nu şi-a mai putut ţine în frâu proprii parlamentari care se pronunţau în favoarea amendamentului PSD şi PNL. Salvarea a venit de la regulile procedurale: deputaţii Puterii au solicitat o pauză de consultări reuşind să suspende temporar şedinţa pentru ca permite liderilor democrat-liberali să-şi readucă la ascultare colegii de partid.
Ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, a dat tonul conflictului în plen solicitând Camerei eliminarea amendamentului Comisiei de învăţământ care prevede ca disciplinele Istoria şi Geografia României să fie studiate în limba română, în învăţământul gimnazial şi liceal cu predare în limbile minorităţilor naţionale.
Funeriu a pledat pentru necesitatea studierii tuturor disciplinelor în cazul învăţământului cu predare în limbile minorităţilor naţionale, cu excepţia disciplinei Limba şi literatura Română. El a susţinut că trebuie creată oportunitatea elevilor să înveţe istorie şi geografie şi acest lucru se realizează studiind aceste discipline în limba maternă.
Deputaţii PSD şi PNL au criticat în cor propunerea lui Funeriu. Adrian Solomon (PSD) a acuzat faptul că, prin această propunere, Funeriu "a devoalat unul dintre interesele meschine pe care Guvernul le are la Legea educaţiei".
"Dacă ministrul Funeriu este român, trebuie să ştie că sunt trei discipline care ţin de învăţământul naţional: Limba şi literatura română, Istoria românilor şi Geografia patriei. Îl rog să lase interesele conjuncturale politice. Nu cred că în această ţară elevul trebuie să înveţe despre Istvan Nagy în loc de Ştefan cel Mare", a susţinut Solomon.

Deputatul PSD de Harghita Mircea Duşa a lansat un atac dur la adresa ministrului Educaţiei, Daniel Funeriu: ?Nu înţeleg de ce nu aţi propus ca limba română să fie învăţată în maghiară?, i s-a adresat acesta.
Liberalul Cristian Adomniţei a reamintit plenului că pe vremea când era ministru al Educaţiei au existat presiuni asupra sa pentru a introduce o astfel de prevedere, dar nu a cedat.
"De dragul ciolanului aţi abandonat către UDMR interesul naţional", i-a imputat Adomniţei lui Funeriu. El a arătat că, dacă ar mai fi ministru, ar fi dat acest drept "în contrapartidă cu copiii români din Ungaria".
"Lăsaţi copiii români de naţionalitate maghiară să înveţe de drag istoria şi geografia. Chiar dacă mai stâlcesc cuvintele, sunt mai curaţi decât cei care se laudă că ştiu istorie şi geografie", a replicat democrat-liberalul Cezar Preda.

?Este în interesul acestor copii să stăpânească limba română mai bine. Nu ştiu cum se spune la ciolan în maghiară. Să vină parlamentarii PDL din Ardeal cum apără interesul românilor?, a răspuns Adomniţei.
Udemeristul Koto Josef a invocat existenţa unui consens între PDL şi UDMR în legătură cu introducerea acestei prevederi, arătând că "a sosit momentul democraţiei şi al raţiunii". ?Permiteţi-mi să vă contrazic. Nu a fost o înţelegere politică. Eu afirm că este momentul democraţiei în învăţământul românesc. Este interesul nostru comun ca copii noştri să însuşească şi să se integreze în pământul natal?, a spus Koto.
Surpriza a venit însă din partea unor parlamentari PDL. Adrian Gurzău s-a declarat în favoarea predării istoriei şi geografiei în română.
Gestul său de susţinere a fost imitat şi de pedelistul Valeriu Tabără: ?Ca să devii cetăţeanul unei ţări trebuie să ştii trei elemente esenţiale: limba, istoria şi geografia. Pe mine nu mă deranjează deloc vorbindu-se într-un fel când eşti la Putere şi altfel în Opoziţie. Nu am înţeles niciodată de ce trebuie să renunţăm la elemente esenţiale care provin din Constituţia României. Nu cred că trebuie să vorbim despre trădări, ci despre obiective majore. Această chestiune nu este una de fond. Cred că amendamentul care vine aici este de bun simţ şi correct? a apreciat deputatul PDL.
Pedelistul Doru Oprişcan s-a alăturat corului pro-amendament explicând că nu se poate duce la Tâgu-Mureş votând contra unui asemenea amendament".

Intrat în alertă după declaraţiile publice dse susţinere a amendamentului Opoziţiei de către proprii colegi de formaţiune, liderul grupului PDL, Mircea Toader, a propus o pauză de consultări de o oră deoarece este "o problemă deosebită". Preşedintele Camerei, Roberta Anastase i-a acordat numai 45 de minute pentru a recăpăta controlul asupra votului parlamentarilor grupului, necesar pentru respingerea respectivului amendament.

Răgazul cerut pare a nu fi foloosit la nimic. La această oră, deputaţii sunt în ce-a de.a patra pauză după reluarea lucrărilor plenului doar pentru un minut. De această dată, liderul grupului parlamentar al UDMR Olosz Gergely a fost cel care a făcut această cerere, semn că democrat-liberalii nu au reuşit să-şi convingă proprii parlamentari să voteze pentru respingerea instituirii predării în limba română a istoriri şi Geografiei pentru elevii aprţinând minorităţilor naţionale.
Marius Vulpe, Antena3.ro

×
Parteneri
El este tânărul de 27 de ani, ucis pe o stradă din Suceava!
x close