Antena 3 CNN Actualitate Doi ani de la implozia submersibilului Titan în Oceanul Atlantic din 18 iunie 2023: Ce s-a întâmplat cu procesele împotriva OceanGate

Doi ani de la implozia submersibilului Titan în Oceanul Atlantic din 18 iunie 2023: Ce s-a întâmplat cu procesele împotriva OceanGate

Mia Lungu
4 minute de citit Publicat la 10:03 18 Iun 2025 Modificat la 10:03 18 Iun 2025
Pe 18 iunie 2023, submersibilul Titan a făcut implozie în Oceanul Atlantic cu 5 oameni la bord. Sursa foto: Colaj OceanGate/ Garda de Coasă a SUA via X@rawsalerts

Pe 18 iunie 2023, submersibilul Titan, operat de compania OceanGate, a început o expediție pentru a explora epava Titanicului în Oceanul Atlantic de Nord, în apropierea coastelor Newfoundland, Canada. La aproximativ 1 oră și 33 de minute după scufundare, contactul cu submersibilul a fost pierdut. Autoritățile au fost alertate când Titan nu a mai ieșit la suprafață la ora programată.

După patru zile de căutări intense, o echipă de salvare a descoperit un câmp de resturi aflate la aproximativ 500 de metri de epava Titanicului. Aceste resturi au fost confirmate ca fiind părți din submersibilul Titan, indicând o implozie catastrofală a carenei sub presiune, care a dus la moartea instantanee a celor cinci ocupanți: Stockton Rush (CEO-ul OceanGate), Paul-Henri Nargeolet (explorator francez), Hamish Harding (om de afaceri britanic), Shahzada Dawood și fiul său, Suleman Dawood (om de afaceri pakistanez-britanic și student).

Ce s-a întâmplat cu OceanGate după tragedie

În urma tragediei, OceanGate și-a suspendat toate operațiunile comerciale. Investigațiile oficiale continuă, iar o audiență publică este programată pentru septembrie 2025 pentru a examina toate aspectele pierderii Titanului, inclusiv conformitatea cu reglementările, calificările echipajului, sistemele mecanice și structurale, răspunsul de urgență și industria submersibilă în general.

Stadiul actual al proceselor împotriva OceanGate Expeditions

În urma tragediei, au fost inițiate mai multe acțiuni legale împotriva OceanGate. Un exemplu semnificativ este procesul intentat de familia lui Paul-Henri Nargeolet, care a depus o plângere pentru moarte nejustificată, solicitând daune de 50 de milioane de dolari.

Aceștia susțin că OceanGate și Stockton Rush nu au divulgat condiția și durabilitatea submersibilului, precum și compoziția și componentele acestuia. Procesul a fost inițial solicitat să fie mutat într-un tribunal federal în ianuarie 2025, dar un judecător federal l-a mutat înapoi într-un tribunal de stat în februarie. Procesul este în continuare în desfășurare.

Avocații familiei Nargeolet susțin că, dacă Rush ar fi fost transparent cu privire la problemele Titanului, Nargeolet nu ar fi participat la expediție. De asemenea, se menționează că Titanul a fost operat de o echipă de ingineri cu experiență limitată și că OceanGate a ignorat avertismentele anterioare ale experților în domeniu.

În plus, anchetele oficiale continuă. Paza de Coastă americană a declarat incidentul drept o „mare calamitate maritimă” și a început o investigație detaliată. În septembrie 2024, au avut loc audieri publice în Charleston, Carolina de Sud, sub autoritatea comună a Paza de Coastă și a Consiliului Național pentru Siguranța Transporturilor (NTSB). Aceste audieri au fost transmise în direct pe YouTube și au oferit informații suplimentare despre defecțiunile structurale ale submersibilului. 

Nimeni nu a răspuns penal pentru moartea pasagerilor de pe submersibilul Titan

În urma tragediei din 18 iunie 2023, nu au fost formulate acuzații penale directe împotriva vreunei persoane. Totuși, investigațiile oficiale au identificat multiple neglijențe și decizii riscante care ar fi putut duce la acuzații penale, dacă incidentul ar fi avut un alt deznodământ.

Karl Stanley, operator de submersibil și martor expert în cadrul audierilor publice, a declarat că implozia Titanului nu poate fi considerată un accident, ci o crimă. El a subliniat că Rush a ignorat avertismentele privind riscurile structurale ale submersibilului și a continuat să opereze submersibilul în ciuda defectelor identificate. Stanley a afirmat că Rush a fost principalul responsabil pentru tragedie, dar și alți membri ai echipei ar trebui trași la răspundere.

Deși nu au fost formulate acuzații penale directe, investigațiile oficiale au identificat multiple neglijențe și decizii riscante care ar fi putut duce la acuzații penale, dacă incidentul ar fi avut un alt deznodământ. În urma audierilor publice, s-a discutat despre posibilitatea ca Departamentul de Justiție al SUA să primească o recomandare pentru a deschide o anchetă penală.

Investigații oficiale și audieri publice în cazul tragediei Titan

Paza de Coastă a SUA a deschis o anchetă oficială privind implozia submersibilului Titan. În septembrie 2024, au avut loc audieri publice în Charleston, Carolina de Sud, pentru a examina toate aspectele pierderii Titanului, inclusiv conformitatea cu reglementările, calificările echipajului, sistemele mecanice și structurale, răspunsul de urgență și industria submersibilă în general. 

Investigatorul principal al USCG, Jason Neubauer, a declarat că Stockton Rush, CEO-ul OceanGate și pilotul submersibilului, ar fi putut fi acuzat de omor din culpă dacă ar fi supraviețuit imploziei, având în vedere multiplele deficiențe de siguranță identificate. Implozia a fost atribuită mai multor neglijențe, inclusiv utilizarea unui material de fibră de carbon necertificat și evitarea inspecțiilor externe. Investigația a fost descrisă ca fiind una dintre cele mai bogate în date din cariera lui Neubauer, iar un raport final este așteptat în curând. 

Audierile publice au fost un pas crucial în investigarea tragediei Titanului și în stabilirea responsabilităților. Acestea au oferit o platformă pentru a examina cauzele tehnice și operaționale ale incidentului și pentru a discuta despre necesitatea unor reglementări mai stricte în domeniul turismului subacvatic. De asemenea, au subliniat importanța transparenței și a informării publice în astfel de cazuri.

Documentarul Netflix „Titan: The OceanGate Disaster”

Documentarul Netflix, lansat luna aceasta, oferă o privire detaliată asupra tragediei, evidențiind semnele de avertizare ignorate de OceanGate. Filmul subliniază utilizarea materialului de fibră de carbon, care s-a dovedit a fi neadecvat pentru presiuni mari, și cultura organizațională autoritară a companiei. De asemenea, sunt prezentate mărturii ale foștilor angajați și experți care au ridicat îngrijorări privind siguranța submersibilului.

Citește mai multe din Actualitate
» Citește mai multe din Actualitate
TOP articole