Mulți șoferi obișnuiesc să lase motorul pornit câteva minute înainte de a pleca de pe loc, mai ales în zilele friguroase, crezând că astfel protejează motorul. Însă, expertul în conducere defensivă, Titi Aur, avertizează că această practică nu este doar ineficientă, ci și dăunătoare atât pentru motor, cât și pentru mediu.
„Dacă plec cu motorul rece de pe loc, uzurile sunt foarte mari atunci când motorul este foarte rece. Dacă pornesc motorul și îl las să meargă până când ajunge la temperatura normală de funcționare, va dura foarte mult. Voi polua foarte mult și va ajunge foarte greu la acea temperatură”, explică Titi Aur.
Cum se încălzește corect motorul iarna
Soluția corectă nu este nici să pleci imediat după pornire, dar nici să lași motorul să meargă pe loc minute în șir. Expertul recomandă o metodă mai eficientă și mai puțin poluantă:
„Ideal este ca atunci când pleci iarna sau chiar și în perioade mai puțin reci, să pornești motorul. După câteva secunde, câteva zeci de secunde, nici măcar un minut, poți să pleci de pe loc. Dar, atenție, nu accelerezi, nu mergi la maxim, nu turezi. Motorul se va încălzi mai repede decât dacă stai pe loc. Nici nu voi polua și nu voi gaza locul respectiv, indiferent că e parcare, tipuri de căi, garaj, și atunci vei putea beneficia de o încălzire relativ rapidă a motorului, dar nu trebuie accelerat, supraturat”, avertizează Titi Aur.
Când poate fi motorul solicitat la maxim
O altă greșeală frecventă pe care mulți șoferi o fac este accelerarea excesivă la scurt timp după pornire, ceea ce poate duce la uzura prematură a motorului.
„Motorul îl pot exploata la maxim sau înspre maxim doar atunci când este la temperatura ideală. Practic, începând de la 75-80 de grade poate fi solicitat în condiții normale”, explică expertul.
Cea mai bună metodă de a proteja motorul în sezonul rece este să pornești mașina, să aștepți câteva secunde, apoi să pleci fără să turezi excesiv. Astfel, motorul ajunge mai repede la temperatura optimă, poluarea este redusă, iar durata de viață a motorului crește.