Noul an școlar începe cu protestele profesorilor și fără manuale noi. Unele clase vor fi supraaglomerate și se va face predare simultană, din cauza comasărilor.
"Noul an școlar nu aduce nimic nou: începe cu aceleași manuale vechi, cu aceeași materie stufoasă și, probabil, cu același volum mare de teme pentru acasă", punctează Raluca Măndoiu, reporter Antena 3 CNN.
"Ne întoarcem într-un sistem de învățământ încremenit în timp, în care educația se face la fel cum se făcea în urmă cu 100 de ani, cu manuale vechi, cu programe școlare depășite, cu din ce în ce mai puține resurse financiare", constată, la rândul ei, Iuliana Constantinescu, care reprezintă Asociația de părinți a elevilor de la Liceul Lucian Blaga.
Astfel, elevii de clasa a IX-a vor citi în manualul de Istorie că România urmează să adere la Uniunea Europeană. La Informatică, li se va spune că între componentele unui calculator modern se află dischetele, deși aceste sisteme nu se mai folosesc, probabil, dinainte de nașterea actualilor elevi.
"Comisiile pentru programele școlare sunt în activitate. Au promis ministrului ministerului că vor livra un rezultat până în luna noiembrie, deci s-ar putea organiza achiziții pentru noile manuale școlare pentru învățământul de liceu așteptate de 25 de ani", spune Daniela Vișoianu, expert în educație.
Cel mai optimist scenariu: manualele noi vor fi disponibile peste un an
Asta înseamnă că abia peste un an liceenii ar putea avea manuale actualizate.
Până atunci, ei au parte de mai puține burse și de mai mulți colegi într-o clasă.
Ministerul a decis comasarea a sute de școli și clase, iar într-o sală vor fi chiar și 36 de elevi.
"Calitatea actului educativ nu va mai exista începând din 9 septembrie, mai ales în clasele supraaglomerate. Nu există țară europeană în care să regăsim 39 de copii într-o clasă de liceu", acuză reprezentanții cadrelor didactice, care au anunțat că vor protesta în număr mare, luni, la Guvern și la Președinție.
După 35 de ani de post-comunism și 31 de miniștri, învățământul românesc demonstrează că trăsătura cea mai persistentă e rezistența la reformă.
"Ar trebui să se întâmple ceea ce așteptăm de foarte multă vreme, ca elevul să fie în centrul sistemului de învățământ, ceea ce nu se întamplă, și ca învățământul să fie cu adevarat gratuit, ceea ce nu se întamplă", conchide Iuliana Constantinescu.
O nouă realitate va marca, cu siguranță, noul an școlar: părinții vor trebui să scoată mai mulți bani din buzunar în cazul în care copiii lor au rămas fără burse sau trebuie să meargă la școli aflate la mare distanță, în urma comasării.