Antena 3 CNN Life Știinţă Un submarin american pierdut acum 100 de ani a fost găsit "remarcabil de intact" lângă San Diego

Un submarin american pierdut acum 100 de ani a fost găsit "remarcabil de intact" lângă San Diego

Andrei Paraschiv
3 minute de citit Publicat la 11:35 24 Mai 2025 Modificat la 11:35 24 Mai 2025
Reconstrucția submarinului USS F-1 pe fundul mării la vest de San Diego, California. Foto: Zoe Daheron, ©Woods Hole Oceanographic Institution

Cercetătorii au localizat epavele a două vehicule militare dispărute de mult timp, aflate pe fundul mării la câțiva kilometri de San Diego. Este vorba de un submarin american eşuat în urma unui accident de antrenament din 1917 și un avion de antrenament al Marinei SUA, prăbușit în aceeași zonă în 1950, iar cercetătorii au declarat că submarinul este "remarcabil de intact", scrie Live Science.

Submarinul USS F-1 s-a scufundat în câteva secunde, după ce a fost grav avariat într-o coliziune cu un alt submarin al Marinei SUA. Nouăsprezece membri ai echipajului au murit înecați, iar alți trei au fost salvați de celălalt submarin.

Epava a fost descoperită în cadrul unei expediții desfășurate la începutul acestui an de cercetători de la Institutul Oceanografic Woods Hole (WHOI) și Marina SUA, fiind pentru prima dată de la momentul scufundării când submarinul a fost localizat și studiat.

USS F-1 se află acum la o adâncime de peste 400 de metri, prea mare pentru scafandri, motiv pentru care explorarea a fost realizată cu ajutorul vehiculului subacvatic cu ocupare umană (HOV) Alvin și al vehiculului subacvatic autonom (AUV) Sentry, ambele operate de pe nava de cercetare Atlantis a WHOI.

"Aceste două instrumente oceanografice importante funcționează extrem de bine împreună. Puterea combinată a celor două capacități a transformat cercetarea și explorarea oceanografică a adâncurilor și a devenit o parte obișnuită a misiunilor științifice Alvin", a declarat Bruce Strickrott, managerul grupului Alvin de la WHOI.

Submarinul scufundat

Bradley Krueger, arheolog subacvatic în cadrul Comandamentului pentru Istorie și Patrimoniu Naval (NHHC) al Marinei SUA, a fost la bordul Alvin în timpul unor scufundări și a relatat detalii despre tragedia din 1917.

"USS F-1 efectua un test de inginerie și performanță de 48 de ore, călătorind între San Pedro și San Diego, California, când a avut loc accidentul. Submarinele USS F-2 și USS F-3 se aflau și ele în zonă, desfășurând teste similare, când toate trei au intrat într-un banc de ceață. USS F-3 s-a ciocnit cu USS F-1, iar în urma coliziunii, USS F-3 a rămas la fața locului pentru a salva supraviețuitorii", a transmis Krueger.

Stickrott a estimat locația epavei folosind înregistrările Marinei și a trimis AUV Sentry să inspecteze zona. Epava a fost descoperită chiar în prima după-amiază de căutări. Submarinul se află acum culcat pe partea tribord, cu prova orientată spre nord-vest.

"Explorările ulterioare realizate cu Alvin au arătat că epava este remarcabil de intactă după mai bine de un secol sub apă", a precizat Stickrott.

Epava este considerată un mormânt de război pentru cei 19 membri ai echipajului care au pierit în 1917. WHOI și Marina SUA au decis să nu intervină asupra epavei, "pentru a-i păstra integritatea și a onora memoria celor dispăruți".

Bombardierul de antrenament

În cadrul aceleiași expediții a fost studiată și epava unui bombardier Grumman TBF Avenger, care s-a prăbușit în aceeaşi zonă, în 1950, în timp ce era folosit pentru antrenament.

Stickrott a explicat că epava era cunoscută de WHOI de câțiva ani și fusese utilizată uneori în scufundări de testare și instruire pentru Alvin. Totuși, Marina SUA nu cunoștea locația exactă a acesteia, așa că situl a fost cartografiat pentru a completa arhivele oficiale.

"Scufundările au permis NHHC să identifice oficial aeronava și să confirme că echipajul a supraviețuit accidentului", a mai spus Stickrott.

Acesta a menționat și un detaliu interesant: numărul "13" gravat pe nacela motorului (N.r. -  structura care adăpostește motorul) avionului – un element cu evidentă conotație superstițioasă.

Ulterior, s-a dovedit că numărul se referea la escadrila de antrenament căreia aparținea aeronava.

Citește mai multe din Știinţă
» Citește mai multe din Știinţă
TOP articole