Un grup chinez de construcții navale, deja cel mai mare din lume, finalizează acum o fuziune cu principalul său rival intern, creând un adevărat colos al industriei, scrie Business Insider.
China domină construcțiile navale la nivel mondial, iar Statele Unite și aliații lor rămân într-o permanentă cursă de recuperare. Fuziunea consolidează și mai mult controlul Beijingului asupra industriei, oferindu-i un avantaj esențial atât pe plan comercial, cât și militar.
Săptămâna trecută, tranzacționarea acțiunilor China State Shipbuilding Corporation (CSSC) și China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC) a fost suspendată, în timp ce CSSC face pașii finali pentru fuziune prin absorbție a CSIC, care urmează să fie delistată. CSSC primise anterior aprobarea Bursei din Shanghai pentru a-și absorbi competitorul printr-o tranzacție majoră de tip schimb de acțiuni.
Aceasta a marcat cel mai recent pas într-o fuziune planificată încă din 2019, menită să creeze un gigant industrial mai eficient. Deși cele două companii s-au unit formal în urmă cu câțiva ani, suprapunerile de activitate și competiția internă au continuat să existe.
Megafuziunea elimină costurile la dublu și funcțiile redundante, pentru operațiuni mai eficiente și mai bine coordonate. După fuziune, potrivit presei chineze, CSSC va controla active de circa 56 de miliarde de dolari și va genera venituri anuale de aproximativ 18 miliarde de dolari, unele estimări fiind chiar mai ridicate.
”CSSC va deveni cea mai mare companie listată de construcții navale din lume, atât ca active, cât și ca venituri”
CSSC este cel mai mare grup de construcții navale din China – și din lume. În 2024, compania a construit mai multe nave comerciale (după tonaj) decât a reușit întreaga industrie americană de profil de la sfârșitul celui de-Al Doilea Război Mondial încoace, potrivit unui raport al Center for Strategic and International Studies (CSIS) din Washington.
CSIC era al doilea cel mai mare constructor naval al Chinei. Ambele companii sunt deținute de stat, iar activitatea lor este supravegheată de guvern. De altfel, ele au făcut parte din aceeași entitate până în 1999, când au fost separate în urma reformelor Partidului Comunist Chinez.
Reunificarea lor este de așteptat să creeze un CSSC și mai puternic, semnalând intenția Beijingului de a aborda construcțiile navale comerciale și militare într-un mod mai consolidat.
„Odată încheiat procesul, CSSC va deveni cea mai mare companie listată de construcții navale din lume, atât ca active, cât și ca venituri”, a declarat Matthew Funaiole, cercetător principal în cadrul proiectului China Power de la CSIS. „Poate și mai important, va beneficia de sprijinul total al statului chinez și de puterea politicii sale industriale.”
O companie cu peste 200.000 de angajați
CSSC, ca entitate independentă, este deja un gigant, cu șantiere navale extinse, fabrici și institute de cercetare aflate sub controlul liderilor politici și militari de la Beijing.
Grupul include 84 de subsidiare și are peste 200.000 de angajați în domeniile construcțiilor navale, ingineriei, cercetării și dezvoltării, potrivit CSIS. Prin comparație, întreaga industrie americană de construcții navale are puțin peste 100.000 de angajați.
La începutul procesului de fuziune, CSSC și CSIC administrau împreună active estimate la 120 de miliarde de dolari – aproape de patru ori mai mult decât rivalul sud-coreean Hyundai Heavy Industries. Cele două companii își împărțeau resursele, de la finanțare și tehnologii până la personal.
Fuziunea face parte din strategia de lungă durată a Chinei de a-și consolida industria navală. „Guvernul central încearcă să reducă competiția internă pentru a se poziționa mai bine în dominarea piețelor globale”, a explicat Funaiole.
Chiar dacă numărul șantierelor navale active a scăzut față de vârful atins în 2009 (peste 300), în 2024 acestea erau aproximativ 150, concentrate în câteva huburi majore de producție. Totuși, producția totală a crescut constant, în special în 2023 și 2024. Anul trecut, China a realizat peste 50% din construcțiile navale comerciale la nivel mondial, depășind Japonia și Coreea de Sud. La marile centre navale, precum Shanghai, Guangzhou și Dalian, navele comerciale sunt livrate într-un ritm accelerat.
CSSC și CSIC s-au dezvoltat și datorită comenzilor externe. Date analizate de CSIS arată că firmele străine au achiziționat sute de corpuri de navă de la marile șantiere chineze, generând venituri de miliarde de dolari. Multe dintre aceste șantiere servesc atât construcțiilor comerciale, cât și celor militare.
Această abordare duală a permis industriei chineze să producă rapid nave militare folosind aceleași echipamente și personal ca în cazul celor comerciale, ceea ce a accelerat dezvoltarea forței navale – un subiect de îngrijorare tot mai mare pentru SUA și aliații săi.
Marina Armatei Populare de Eliberare este cea mai mare din lume, a notat în mod repetat Pentagonul în rapoartele sale recente despre armata chineză.
Flota navală a Chinei numără peste 370 de nave și submarine. În plus, datorită capacității de a produce o gamă largă de nave, motoare, arme și sisteme, China este „aproape autosuficientă pentru toate nevoile de construcții navale”, un avantaj crucial într-un conflict major, când lanțurile de aprovizionare pot fi perturbate.
Provocări pentru SUA și aliați
Finalizarea acestei fuziuni alimentează vechile îngrijorări din Occident privind dominația navală a Chinei și ridică semne de întrebare despre ce pot face SUA și aliații lor, în special Coreea de Sud și Japonia, pentru a-și consolida industriile proprii.
Președintele american Donald Trump a făcut din revitalizarea construcțiilor navale americane o prioritate, iar discuțiile despre o cooperare mai strânsă între armata SUA, contractorii de apărare și companiile sud-coreene și japoneze s-au intensificat. Până acum, însă, retorica a depășit acțiunile concrete. Prin unirea CSSC și CSIC, China își întărește semnificativ industria internă, pentru a-și asigura dominația globală în construcțiile navale.
În ianuarie 2025, China deținea aproximativ 62% din portofoliul global de comenzi pentru nave comerciale cu livrare până în 2033, potrivit CSIS, inclusiv peste 80% din comenzile pentru portcontainere și 30% pentru transportoare de LNG (gaz natural lichefiat), esențiale pentru comerțul mondial.
Noul CSSC va avea acum și mai multe resurse pentru construcția de nave militare. Fuziunea dintre CSSC și CSIC va permite extinderea și mai rapidă a capacităților de producție, întrucât Beijingul va avea un control mai centralizat, ceea ce va facilita transferul de tehnologii, personal și resurse între diviziile de construcții navale, a subliniat Funaiole.
Pentru Washington și aliații săi, această fuziune arată cât de mult a avansat deja Beijingul – și cât de dificil va fi să fie ajuns din urmă.
