Antena 3 CNN Life Știinţă Ce se află, de fapt, în mijlocul Pământului. Savanţi chinezi şi americani descifrează unul dintre marile mistere ale planetei

Sursa foto: Foto:solarviews.com
10 Feb 2015   •   14:20

Cercetări efectuate de savanţii chinezi şi americani au arătat că partea centrală a nucleului Terrei are, la rândul său, o regiune distinctă în centrul său, savanţii spunând că datele obţinute indirect oferă noi informaţii despre ceea ce se află în mijlocul Pământului, informează bbc.com.

Cercetătorii cred că structura cristalelor de fier din "inima" nucleului planetei sunt diferite de cele aflate în regiunea exterioară a nucleului intern, potrivit unui articol publicat în revista Nature Geoscience.

În condiţiile în care cercetătorii nu pot fora în adâncime până la nucleul planetei, structura şi compoziţia acestuia rămân într-o oarecare măsură un mister.

Astfel, cercetătorii au folosit ecouri generate de seisme pentru a studia nucleul planetei, analizând modul în care se schimbă pe măsură ce străbat diversele straturi ale planetei.

"Undele ricoşează înainte şi înapoi de pe o parte a Terrei pe cealaltă parte", a spus profesorul Xiaodong Song, de la Universitatea Illinois din Urbana-Champaign.

Song şi colegii săi din China spun că aceste date sugerează că nucleul planetei - o regiune solidă care are mărimea comparabilă cu a Lunii - este alcătuit din două părţi.

Datele obţinute din studierea undelor seismice sugerează că cristalele din partea interioară a nucleului sau "inima nucleului interior" sunt aliniate pe direcţia est-vest, adică sunt culcate pe o parte, dacă am privi nucleul de deasupra Polului Nord.

Cristalele din partea exterioară a nucleului planetei sunt aliniate pe direcţia nord-sud, adică sunt aşezate vertical, dacă ne-am uita din acelaşi punct de observaţie de deasupra Polului Nord.

"Faptul că descoperim structuri diferite în regiuni diferite ale nucleului intern ne dă informaţii despre lunga istorie a Terrei", a declarat profesorul Song.

Nucleul, care se află la peste 5.000 de kilometri adâncime, a început să se solidifice în urmă cu circa un miliard de ani şi continuă să crească cu circa 0,5 milimetri anual.

Faptul că are cristale aliniate diferit sugerează că acestea s-au format în condiţii diferite şi că planeta ar fi suferit o schimbare dramatică în această perioadă.

"Sondarea tot mai adâncă a nucleului interior solid al planetei este asemănătoare călătoriei înapoi în timp, la începuturile formării sale", a spus profesorul Simon Redfern de la Universitatea Cambridge.

"Oamenii au obesrvat diferenţe în modul de propagare a undelor seismice prin straturile exterioare şi cele interioare ale nucleului planetei, dar este pentru prima dată când se sugerează că alinierea cristalelor de fier care formează regiunea centrală este complet diferită de cea a cristalelor din stratul exterior al nucleului. Dacă acest lucru este adevărat, înseamnă că ceva extrem de important a avut loc şi a dus la răsturnarea orientării nucleului, ducând la schimbarea alinierii cristalelor", a mai spus Simon Redfern.

Profesorul Redfern a mai declarat că alte studii sugerează o schimbare a câmpului magnetic al Terrei în urmă cu circa 500 de milioane de ani, când a trecut de la o orientare est-vest (axă ecuatorială) la una polară (axă nord-sud) şi, de aceea, este nevoie de noi studii aprofundate pentru a explica diferenţele descoperite.

Subiecte în articol: Terra