Antena 3 CNN Life Știinţă Descoperirea care confirmă teoria lui Einstein, la 100 de ani distanță. Undele gravitaționale sunt reale

Sursa foto: Foto: pixabay.com
11 Feb 2016   •   18:02
Undele gravitaţionale, un concept lansat de Albert Einstein la începutul secolului XX în celebra sa Teorie a Relativităţii Generale, şi despre care nu existau până în prezent decât dovezi indirecte, au fost observate pentru prima oară direct de către oamenii de ştiinţă din cadrul experimentului LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory).

“Am detectat undele gravitaționale. Am reușit!”, a anunțat David Reitze, director executiv al LIGO, conform CNN.

Descoperirea, bazată pe unde gravitaționale în timp și spațiu detectate de LIGO, confirmă previziunile făcute de Albert Einstein în urmă cu 100 de ani.

De altfel, această descoperire este esențială pentru Teoria Relativității.

Moment istoric

“Ce este cu adevărat entuziasmant este ce urmează. Cred că tocmai am deschis o nouă fereastră în univers – o fereastră nouă pentru astronomie”.
"Descoperirea undelor gravitaţionale este, fără, îndoială un motiv de bucurie pentru cercetători; ar putea câştiga Premiul Nobel", a declarat fizicianul Bruce Allen.

Descoperirea confirmă ''exact'' ceea ce Einstein a prezis în 1916 în legătură cu două gărui negre care se ciocnesc.

''Ce este interesant este ceea ce urmează'', a mai spus David Reitze, comparând această descoperire cu momentul în care Galileo a folosit telescopul pentru prima dată.

Echipa de cercetători a descoperit că cele două găuri negre au dimensiunea a aproximativ 30 de mase solare, situându-se la o depărtare de aproximativ 1,3 miliarde de ani lumină.

Ce semnificație are această descoperire

Detectarea undelor gravitaţionale este o dovadă că pot exista găuri negre în sisteme binare.

Fiecare gaură neagră a fost de aproximativ 150 de km în diametru. Fiecare conţinea 30 de mase solare şi era accelerată la aproximativ jumătate din viteza luminii când s-au ciocnit. "Este uluitor", a adăugat Reitze.

"Undele gravitaţionale au o structură asemănătoare cu cea a luminii. Ele sunt un tip radiaţii electromagnetice, doar că ondulaţiie lor sunt, de fapt, spaţiul şi timpul pe care le cunoaştem cu toţii. Putem face următoarea comparaţie: dacă punem în mişcare particule încărcate electric, obţinem lumină, dar, în momentul în care punem în mişcare mase întregi de materie, obţinem unde gravitaţionale", a explicat astrofizicianul NASA, Ira Thorpe.

Eforturi uriașe

Echipa de cercetare a încercat să detecteze undele gravitaţionale folosind trei instrumente cu laser, amplasate atât în SUA, cât şi în Italia. Organizarea observaţiilor pe o suprafaţă atât de mare a fost concepută cu scopul de a evita şocurile produse în mod constant de cutremure, care pot afecta rezultatele experimentului.

"Într-o bună zi, vom putea folosit undele gravitaţionale pentru a afla cum a arătat Universul în primele sale faze de dezvoltare. Au trecut 25 de ani de când suntem interesaţi să obţinem dovezile existenţei unor astfel de fluctuaţii", a adăguat Bruce Allen.

În urmă cu circa 100 de ani, Albert Einstein emite ipoteza conform căreia în Univers ar exista unde gravitaţionale, care îl străbat de la un capăt la celălalt.

În anul 1916, Albert Einstein propunea, pentru prima dată, existenţa undelor gravitaţionale. Conform teoriei emise la acel moment de marele fizician, aceste unde s-ar afla în strânsă legătură cu o altă supoziţie enunţată de el, Teoria Relativităţii.

Subiecte în articol: descoperire Albert Einstein
Explozie la Rafinăria Petromidia Năvodari. Plan roşu activat!