Antena 3 CNN Life Știinţă Descoperire uluitoare în rocile de sub vulcanul bolivian Cerro Uturuncu. ”E mai mult decât ne-am așteptat!”

Sursa foto: Foto: pixabay.com
12 Noi 2016   •   14:30

Vulcanul bolivian Cerro Uturuncu, care se ridică din Altiplano, un platou alpin înalt din Anzii Cordilieri şi cel mai mare platou alpin de pe Terra după Tibet, are la baza sa, adânc în crusta terestră, un uriaş rezervor de apă, conform unui material publicat de Live Science și Agerpres.

Apa care se află închisă în rocile topite de sub vulcan ar putea umple bazinul Lacului Superior, cel mai mare dintre cele cinci Mari Lacuri din America de Nord.

Astfel de depozite de apă dizolvată pot provoca erupţii vulcanice în zonele de subducţie, unde bucăţi uriaşe din crusta terestră se împing una sub alta. Oamenii de ştiinţă au fost însă uimiţi de cantitatea de apă descoperită sub vulcanul Cerro Uturuncu.

"Este probabil de două ori mai multă apă decât ne-am fi aşteptat", a susţinut Jon Blundy, geolog la Universitatea din Bristol, Marea Britanie, unul dintre autorii acestei descoperiri.

Blundy şi colegii săi studiau acest vulcan după ce o serie de măsurători obţinute din satelit au indicat că solul din jurul acestui munte se deformează. De obicei, acest lucru înseamnă că magma de sub vulcan se mişcă într-o formă sau alta. În timp ce evaluau seismic crusta de sub vulcan, cercetătorii au descoperit o "anomalie" care le-a strârnit curiozitatea, la adâncimea de 15 kilometri. În acea regiune undele seismice încetineau iar conductivitatea electrică creştea foarte mult.

Contrar diagramelor de şcoală care explică alcătuirea unui vulcan, cercetătorii susţin că foarte rar se întâmplă ca un vulcan să aibă camera de magmă chiar sub conul vulcanic. În schimb, vulcanii sunt alimentaţi de o masă vâscoasă, parţial solidă, parţial lichidă de roci fierbinţi aflate la presiuni enorme. Roca se topeşte la anumite temperaturi extreme, iar partea lichidă şi gazoasă a acestei mase vâscoase poate fi capturată în porii rocilor aflate încă în stare solidă de agregare, conform lui Blundy.

Masa vâscoasă de sub platoul Altiplano şi de sub vulcanul Cerro Uturuncu este în proporţie de aproximativ 10% lichidă, iar 10% din masa acestui lichid este reprezentată de apă. Măsurată în funcţie de proporţia moleculelor de apă din amestecul care compune această masă vâscoasă, apa reprezintă aproximativ 25% din volumul de rocă topită, fapt care explică nivelul ridicat de conductivitate electrică identificat.

Vulcanul Cerro Uturuncu nu a mai erupt de aproximativ 250.000 de ani şi deocamdată nu se ştie dacă şi când ar putea redeveni activ