Autoritatea pentru Standardele Publicității din Marea Britanie (ASA) a interzis două reclame ale brandului de modă Zara, pentru că modelele prezentate aveau o înfățișare „nesănătos de slabă”, scrie BBC.
Potrivit ASA, umbrele și o coafură cu părul strâns în coc făceau ca un model să pară „emaciată”, iar în altă imagine, poziția corpului și croiala adâncă a unei cămăși scoteau în evidență „claviculele proeminente” ale modelului.
Organismul de supraveghere a decis că reclamele au fost „iresponsabile” și nu trebuie să mai fie difuzate în forma actuală, cerând Zara să se asigure că toate imaginile sale sunt „realizate cu responsabilitate”.
Zara a retras reclamele și a precizat că ambele modele implicate aveau certificate medicale care atestau starea lor bună de sănătate la momentul realizării fotografiilor.
Cele două reclame interzise fuseseră publicate anterior în aplicația și pe site-ul retailerului, în cadrul unui carusel de imagini care prezentau articole vestimentare pe modele și separat.
Una dintre reclame promova o rochie scurtă, iar ASA a considerat că umbrele erau folosite astfel încât picioarele modelului să pară „vizibil subțiri”. De asemenea, poziția brațelor și a coatelor ar fi făcut ca modelul să pară „disproporționată”.
„Clavicule proeminente”
Cealaltă reclamă interzisă promova o cămașă, iar ASA a considerat că modelul era într-o poziție care făcea din „claviculele proeminente” un „element central” al imaginii.
ASA a investigat și alte două reclame Zara, însă acestea nu au fost interzise.
Zara a decis totuși să retragă toate imaginile menționate, deși nu primise plângeri directe din partea publicului. Retailerul a precizat că imaginile nu au fost modificate decât prin „ajustări minore de lumină și culoare”.
De asemenea, Zara a declarat că urmează recomandările raportului „Fashioning a Healthy Future”, publicat în 2007 de UK Model Health Inquiry, respectând în special recomandarea conform căreia modelele trebuie să furnizeze un certificat medical care să ateste starea lor bună de sănătate, emis de un medic specializat în tulburări de alimentație.
Decizia vine după ce, în acest an, și alte branduri au avut reclame interzise pentru prezentarea unor modele considerate prea slabe.
În luna iulie, o reclamă Marks & Spencer a fost interzisă din același motiv, ASA considerând că postura modelului și alegerea hainelor - inclusiv „pantofii mari cu vârf ascuțit” care accentuau „subțirimea picioarelor” - făceau reclama „iresponsabilă”.
Anterior, și retailerul Next a avut o reclamă interzisă, pentru o pereche de blugi skinny albaștri. ASA a concluzionat că unghiurile camerei puneau accent pe subțirimea picioarelor modelului, considerând reclama „iresponsabilă”.
Next a contestat decizia, susținând că, deși modelul este suplă, are o „fizionomie sănătoasă și tonifiată”.
Interzicerea reclamei Next a stârnit întrebări în rândul cititorilor BBC, care s-au întrebat de ce nu sunt interzise și reclamele care prezintă modele ce par nesănătos de supraponderale.