Mai mult, în programul său electoral, Iohannis a mai promis că în cei cinci ani de mandat va pune la punct şi infrastructura României.
Klaus Iohannis vrea ca în mandatul său taxa pe valoare adăugată să revină la cota de 19%. Iohannis crede că nivelul actual al taxei este o invitaţie deschisă la evaziune fiscală, aşa că reducerea TVA cu 5% este o prioritate absolută. Această relaxare fiscală se traduce însă printr-un impact bugetar de 2,5 miliarde euro, adică 1,8% din PIB. Iar dacă reducerea se va aplica de anul viitor, atunci suma ar trebuie acoperită de noi creşteri de taxe şi impozite.
Însă Klaus Iohannis vrea să menţină nivelul actual al taxelor, cel puţin când vine vorba de cota unică, cea care va rămâne la 16%, spune preşedintele ales.
Tot în programul său electoral, Iohannis vrea să majoreze şi bugetele pentru Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Apărării: până la 6%, respectiv 2% din PIB.
Ambele măsuri pot fi aplicate începând cu anul viitor, pentru că ţara noastră nu are încă un buget pentru 2015. În acest caz însă, pentru Sănătate ar mai fi nevoie de alte 3,5 miliarde de euro de la bugetul de stat, în timp ce pentru Armată impactul bugetar ar fi de 700 milioane de euro.
Prin aceste trei măsuri, deficitul bugetar în 2015 ar urca excesiv la peste cinci procente, aşa că cel mai probabil aceste măsuri vor fi amânate.
De anul viitor însă, Klaus Iohannis poate pune în aplicare stategia sa pe transporturi. Noul preşedinte vrea ca în următorii 10 ani să se construiască principalele axe de autostrăzi ale României, dar şi o linie feroviară de mare viteză care să străbată ţara. România are deja un masterplan agreat cu Uniunea Europeană, iar costurile pentru toate autostrăzile din proiect se ridică la peste 40 de miliarde de euro, bani europeni, dar şi bani de la bugetul de stat.
Reducerea TVA cu 5%
Reducerea TVA cu 5%
- prioritate absolută
- măsura duce la diminuarea evaziunii fiscale
- aplicabilă din 2015
Impact bugetar - 2,5 mld euro (1,8% din PIB)
Menţinerea cotei unice
- menţinerea cotei unice la 16%
- măsura ar ajuta România să beneficieze în continuare de competitivitate fiscală
Bugete mai mari pentru Sănătate şi Apărare
Sănătate - 6% din PIB
Impact: 3,5 mld euro
Apărare - 2% din PIB
Impact: 700 mil euro
Strategia naţională pe Transporturi
- construirea principalelor axe de autostrăzi
- realizarea unei linii feroviare de mare viteză
- asigurarea unui transport aerian performant si accesibil
- modernizarea infrastructurii de aeroporturi regionale;
- promovarea transportului maritim