Joi, 17 iulie, se inaugurează în județul Arad tunelul Bătuța, numit și Bata, parte a unui traseu feroviar nou de 13 km între stațiile Bârzava și Vărădia. Traseul include, pe lângă tunel, și două poduri peste râul Mureș.
„Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA informează că joi, 17 iulie 2025, s-a dat în exploatare firul II de circulație de pe noua variantă de traseu BÂRZAVA - VĂRĂDIA și din tunelul BATA, obiective incluse în proiectul de reabilitare a căii ferate de pe Tronsonul 2 KM 614 - Gurasada, subtronsonul 2b: BÂRZAVA - ILTEU”, a transmis CFR SA.
Construcția tunelului și a traseului a fost marcată de întârzieri majore, iar contractul pentru acest lot a fost semnat în 2017, însă lucrările s-au mișcat cu „viteza unui tren marfar”, spun specialiștii în infrastructură.
„Deși în ultima perioadă noile bucăți de autostradă se țin lanț, noile căi ferate sunt rare, scurte și (re)construcția lor durează chiar și de 2-3 ori mai mult. Joi, 17 iulie, se va deschide traficul pe un traseu feroviar nou de 13 km între stațiile Bârzava și Vărădia, județul Arad. Scopul variantei este asigurarea vitezei de 160 km/h între Curtici și Simeria (cu încetiniri la 100 la Arad, Radna și Deva), această viteză nefiind posibilă pe linia veche și sinuoasă”, scrie Asociația Pro Infrastructura.
Trenurile vor circula la început cu 120 km/h
Pe noul traseu feroviar Bârzava - Bata - Vărădia au fost realizate 25 de lucrări de infrastructură, 7 clădiri civile și au fost montate instalații moderne de control și siguranță a circulației feroviare, după cum urmează:
- 2 poduri peste râul Mureș cu lungimi de 550 m, respectiv 500 m, pe care trenurile de călători vor circula cu viteza de 120 km/h, după perioada de stabilizare a prismei de piatră spartă, viteză care va crește la 160 km/h, la finalul lucrărilor;
- 2 pasaje rutiere superioare peste calea ferată, la Vărădia si Bârzava;
- 9 poduri;
- 11 podețe;
- tunelul BATA în lungime de 603 m, realizat lângă malul stâng al râului Mureș, prin săpătură mecanizată, care va permite atingerea vitezei maxime de circulație de 160 km/h pentru trenurile de călători și de 120 km/h pentru trenurile de marfă;
- punct nou de oprire Lalașinț - PO Lalasinț;
- punct de secționare Bata;
- clădire nouă de călători în stația Vărădia, inclusiv pasarelă pietonală peste cele 4 linii CF;
- 5 site-uri GSM-R pentru comunicații feroviare.
- instalație CE și BLAI pe relația Bârzava Nouă - Bata - Vărădia;
- semnale noi și instalație autostop cu inductoare de cale.
Aceste construcții vor permite trenurilor de călători să circule cu viteze de până la 160 km/h pe o porțiune cât mai mare din traseul Bârzava – Ilteu (36 km).
„Astfel, prin darea în exploatare a noii variante de traseu BÂRZAVA - BATA - VĂRĂDIA, trenurile de călători vor circula, în această primă fază, pe firul II cu o viteză maximă de 120 km/h (viteză stabilită în Mersul Trenurilor 2024 -2025), iar pe firul I, unde sunt în execuție lucrările finale, traficul feroviar urmează a fi redeschis peste aproximativ 2 luni, perioadă necesară lucrărilor de reconfigurare a căii ferate din capătul Y al stației Vărădia”, a mai transmis CFR SA.